تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره لقمان
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 31. لقمان آیه 31

آیه
أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِیُرِیَکُم مِّنْ آیَاتِهِ إِنَّ فِی ذَ لِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِ‏ّ صَبَّارٍ شَکُورٍ
ترجمه
آیا نمی‏بینی که کشتی‏ها در سایه‏ی نعمت خداوند در دریا حرکت می‏کنند، تا خداوند بخشی از آیات قدرت خود را به شما نشان دهد؟ همانا در این (حرکت کشتی‏ها) برای مردم شکیبا و سپاس‏گزار، نشانه‏هایی است.
نکته ها
حرکت کشتی در دریا، نتیجه‏ی مجموعه‏ای از نعمت‏های الهی است، از جمله: حرکت باد، وزن مخصوص و قوانین فشار آب که سبب شناور شدن اجسام روی آن می‏شود.
علاوه بر این، دریاها راه طبیعی بی‏خرج و عمومی هستند که همه‏ی بخش‏های زمین را به یکدیگر ارتباط می‏دهند و هنوز هم با پیشرفت‏های بشر در صنعت هوایی، بیشترین کالاها از طریق کشتی حمل می‏شود.
در قرآن، صبر و شکر، در موارد متعدّدی کنار هم آمده‏اند و شاید رمزش این باشد که مسائلی که در اطراف انسان می‏گذرد، یا طبق مراد است که جای شکر دارد ویا خلاف میل انسان است که جای صبر دارد، پس انسان دائماً باید یا در حال صبر باشد، یا در حال شکر و گرنه در حال کفران و غفلت خواهد بود.
پیام ها
1- علاوه بر آیات آسمانی، به آیات زمینی نیز توجّه کنیم. (در آیات قبل به آسمان، و ماه و خورشید اشاره کرد، در این آیه به زمین، دریا و کشتی) «اَلَم تَرَ أنّ الفلک...»
2- در دعوت به خدا و بیان نعمت‏ها، تبلیغ و ارشاد، از مسائل طبیعی و در دسترس مردم استفاده کنیم. «اَلَم تَرَ أنّ الفلک...»
3- به آفریده‏ها ساده ننگریم، «اَلَم تَرَ» آفریده‏ها، آیات الهی هستند. «لیریکم من آیاته...»
4- حرکت کشتی در آب، از نعمت‏های پر رمز و راز الهی است. «تجری فی البحر بنعمت اللّه»
5 - اگر می‏خواهیم نشانه‏های زیادتری از قدرت‏نمایی خدا را درک کنیم و بهره‏های فراوان‏تری از نعمت‏های الهی ببریم، باید حوصله‏ی بیشتری از خود نشان دهیم. («صبّار»، یعنی صبر زیاد) و باید سعی کنیم از داده‏ها بهترین استفاده را ببریم و همواره سپاس‏گزار باشیم. («شکور»، یعنی شکر زیاد)