تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره لقمان
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 31. لقمان آیه 17

آیه
یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلَی‏ مَآ أَصَابَکَ إِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
ترجمه
فرزندم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و بر آنچه از سختی‏ها به تو می‏رسد مقاومت کن که این (صبر) از امور واجب و مهم است.
نکته ها
مراد از «عَزم» در اینجا، یا عزم و اراده‏ی قطعی خداوند بر انجام این امور است و یا لزوم عزم و تصمیم جدّی انسان بر انجام آنها.
با این که در قرآن، 28 مورد در کنار نماز از زکات یاد شده؛ امّا در این جا کنار نماز امر به معروف ذکر شده است. شاید به خاطر آن که در این آیه مورد خطاب فرزند است وفرزندان معمولاً ثروتی ندارند که زکات بپردازند. «أقم الصّلاة وامر بالمعروف»
حضرت علی‏علیه السلام می‏فرماید: در مشقت و سختی‏هایی که در راه امر به معروف و نهی از منکر به تو می‏رسد، صبر کن.**تفسیر مجمع‏البیان.***
صبر، گاهی در برابر مصیبت است، «و بشّرالصّابرین . الّذین اذا أصابتهم مصیبة»**بقره، 156 - 155.*** گاهی در برابر انجام وظیفه، «وامر بالمعروف و انه عن المنکر واصبر علی ما أصابک) و گاهی در برابر گناه، چنانکه یوسف در زندان گفت: «ربّ السّجن أحبّ الیّ...» پروردگار! زندان نزد من بهتر از ارتکاب گناهی است که مرا به آن می‏خوانند، تا آنجا که فرمود: «انّه مَن یتّق و یصبر فانّ اللّه لا یضیع اجر المحسنین»** یوسف، 90.***
پیام ها
1- یکی از وظایف والدین نسبت به فرزندان، سفارش به نماز است. «یا بُنیّ أَقِم الصّلاة»
2- پاکسازی درونی را با دوری از شرک و بازسازی روحی را با نماز آغاز کنیم. «لاتشرک... اقم الصلاة»
3- وجوب امر به معروف و نماز، مخصوص دین اسلام نیست. (قبل از اسلام نیز، لقمان سفارش به نماز کرده است) «یا بُنیّ أقم الصّلاة وامر بالمعروف»
4- فرزندان خود را از طریق سفارش به نماز، مؤمن و خدایی، و از طریق سفارش به امر به معروف و نهی از منکر، افرادی مسئول و اجتماعی تربیت کنیم. «یا بُنیّ أقم الصّلاة وامر بالمعروف»
5 - آگاهی فرزندان خود را به قدری بالا ببریم که معروف‏ها و منکرها را بشناسند تا بتوانند امر و نهی کنند. «یا بُنیّ - وَ امُر - وَ انْهَ»
6- بعد از توجّه به مبدأ و معاد، مهم‏ترین عمل، نماز است. «أقم الصّلاة»
7- کسی که می‏خواهد در جامعه امر و نهی کند و قهراً با هوس‏های مردم درگیر شود، باید به وسیله‏ی نماز خودسازی و خود را از ایمان سیراب کند. «أقم الصّلاة وامر بالمعروف»
8 - فرزندان خود را آمر به معروف و ناهی از منکر بار آوریم. «وامر بالمعروف...»
9- امر به معروف، همیشه قبل از نهی از منکر است. «وامر بالمعروف وانه عن المنکر» رشد معروف‏ها در جامعه، مانع بروز بسیاری از منکرات می‏گردد.
10- در مسیر حقّ بودن کافی نیست، لازم است دیگران را نیز به مسیر حقّ دعوت کنیم. «وامر بالمعروف» چنانکه در سوره عصر می‏خوانیم: «الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ»
11- در تبلیغ دین و اجرای فریضه‏ی امر به معروف و نهی از منکر، باید صبر و سعه‏ی صدر داشته باشیم. «واصبر علی ما أصابک» نهی از منکر، با تلخی‏ها و نیش‏زدن‏های گناهکاران همراه است، مبادا عقب‏نشینی کنیم.
12- پدر حکیم، رسیدن سختی به فرزندش را می‏پذیرد و فرمان صبر می‏دهد، ولی ضربه به مکتبش را که سکوت در برابر فساد باشد، هرگز. «و انه عن المنکر و اصبر علی ما أصابک»
13- امر به معروف و نهی از منکر از مسایل مهم است و صبر در برابر آنچه در این راه به انسان می‏رسد ارزش دارد. «انّ ذلک من عزم الامور»
سیمایی از نماز
به مناسبت سفارش به نماز و امر به معروف در این آیه، اکنون به توضیح مختصری پیرامون این دو فریضه می‏پردازیم:
* نماز، ساده‏ترین، عمیق‏ترین و زیباترین رابطه‏ی انسان با خداوند است که در تمام ادیان آسمانی بوده است.
* نماز، تنها عبادتی است که سفارش شده قبل از آن، خوش صداترین افراد بر بالای بلندی رفته و با صدای بلند، شعارِ «حیّ علی الصّلاة، حیّ علی الفلاح، حیّ علی‏ خیرالعمل» را سر دهند، با اذانِ خود سکوت را بشکنند و یک دوره اندیشه‏های ناب اسلامی را اعلام و غافلان را بیدار کنند.
* نماز به قدری مهم است که حضرت ابراهیم‏علیه السلام هدف خود را از اِسکان زن و فرزندش در صحرای بی‏آب و گیاه مکّه، اقامه‏ی نماز معرّفی می‏کند، نه انجام مراسم حج.
* امام حسین‏علیه السلام ظهر عاشورا برای اقامه‏ی دو رکعت نماز، سینه‏ی خود را سپر تیرهای دشمن قرار داد.
* قرآن، به حضرت ابراهیم و اسماعیل‏علیهما السلام دستور می‏دهد که مسجد الحرام را برای نمازگزاران آماده و تطهیر نمایند. آری، نماز به قدری مهم است که زکریّا و مریم و ابراهیم و اسماعیل‏علیهم السلام خادم مسجد و محل برپایی نماز بوده‏اند.
* نماز، کلید قبولی تمام اعمال است و امیرالمؤمنین‏علیه السلام به استاندارش می‏فرماید: بهترین وقت خود را برای نماز قرار بده و آگاه باش که تمام کارهای تو در پرتو نمازت قبول می‏شود.**نهج‏البلاغه، نامه 27.***
* نماز، یاد خداست و یاد خدا، تنها آرام‏بخش دلهاست.
* نماز، در بیشتر سوره‏های قرآن، از بزرگ‏ترین سوره (بقره) تا کوچک‏ترین آن (کوثر) مطرح است.
* نماز، از هنگام تولّد در زایشگاه که در گوش نوزاد اذان و اقامه می‏گویند تا پس از مرگ که در گورستان بر مرده نماز می‏خوانند، جلوه می‏کند.
* هم برای حوادث زمینی مانند زلزله و بادهای ترس‏آور آمده و هم برای حوادث آسمانی مانند خسوف و کسوف، نماز آیات واجب گشته و حتّی برای طلب باران، نماز باران آمده است.
* نماز، انسان را از انجام بسیاری منکرات و زشتی‏ها باز می‏دارد.**عنکبوت، 45.***
در نماز، تمام کمالات به چشم می‏خورد که ما چند نمونه از آن را بیان می‏کنیم:
* نظافت و بهداشت را در مسواک زدن، وضو، غسل و پاک بودن بدن و لباس می‏بینیم.
* جرأت، جسارت و فریاد زدن را از اذان می‏آموزیم.
* حضور در صحنه را از اجتماع در مساجد یاد می‏گیریم.
* توجّه به عدالت را در انتخاب امام جماعت عادل می‏یابیم.
* توجّه به ارزشها و کمالات را از کسانی که در صف اوّل می‏ایستند، به دست می‏آوریم.
* جهت‏گیری مستقل را در قبله احساس می‏کنیم. آری، یهودیان به سویی و مسیحیان به سوی دیگر مراسم عبادی خود را انجام می‏دهند و مسلمانان باید مستقل باشند و لذا به فرمان قرآن، کعبه، قبله‏ی مستقل مسلمانان می‏شود، تا استقلال در جهت‏گیری آنان حفظ شود.
* مراعات حقوق دیگران را در این می‏بینیم که حتّی یک نخ غصبی، نباید در لباس نمازگزار باشد.
* توجّه به سیاست را آنجا احساس می‏کنیم که در روایات می‏خوانیم: نمازی که همراه با پذیرش ولایت امام معصوم نباشد، قبول نیست.
* توجّه به نظم را در صف‏های منظّم نماز جماعت و توجّه به شهدا را در تربت کربلا و توجّه به بهداشت محیط را در سفارش‏هایی که برای پاکی و نظافت مسجد و مسجدی‏ها داده شده است، می‏بینیم.
* توجّه به خدا را در تمام نماز، توجّه به معاد را در «مالک یوم الدین»، توجّه به انتخاب راه را در «اهدنا الصراط المستقیم»، انتخاب همراهان خوب را در «صراط الّذین انعمت علیهم»، پرهیز از منحرفان و غضب شدگان را در «غیر المغضوب علیهم و لاالضّالّین»، توجّه به نبوّت و اهل‏بیت پیامبرصلی الله علیه وآله را در تشهّد و توجّه به پاکان و صالحان را در «السلام علینا و علی عباد اللّه الصالحین» می‏بینیم.
* توجّه به تغذیه‏ی سالم را آنجا می‏بینیم که در حدیث آمده است: اگر کسی مشروبات الکلی مصرف کند، تا چهل روز نمازش قبول نیست.
* آراستگی ظاهر را آنجا می‏بینیم که سفارش کرده‏اند از بهترین لباس، عطر و زینت در نماز استفاده کنیم و حتّی زنها وسایل زینتی خود را در نماز همراه داشته باشند.
* توجّه به همسر را آنجا می‏بینیم که در حدیث می‏خوانیم: اگر میان زن و شوهری کدورت باشد و یا یکدیگر را بیازارند و بد زبانی کنند، نماز هیچ کدام پذیرفته نیست.
اینها گوشه‏ای از آثار و توجّهاتی بود که در ضمن نماز به آن متذکّر می‏شویم. امام خمینی‏قدس سره فرمود: «نماز، کارخانه‏ی انسان‏سازی است».
امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف، یعنی سفارش به خوبی‏ها و نهی از منکر، یعنی بازداشتن از بدی‏ها.
انجام این دو امر مهم نیاز به سنّ خاصّی ندارد، زیرا لقمان به فرزندش می‏گوید: «یا بنّی أقم الصّلاة و امر بالمعروف...»
امر به معروف، نشانه‏ی عشق به مکتب، عشق به مردم، علاقه به سلامتی جامعه و نشانه‏ی آزادی بیان، غیرت دینی، ارتباط دوستانه بین مردم و نشانه‏ی فطرت بیدار و نظارت عمومی و حضور در صحنه است.
امر به معروف و نهی از منکر، سبب تشویق نیکوکاران، آگاه کردن افراد جاهل، هشدار برای جلوگیری از خلاف و ایجاد نوعی انضباط اجتماعی است. قرآن می‏فرماید: شما مسلمانان بهترین امّت هستید، زیرا امر به معروف و نهی از منکر می‏کنید.**آل عمران، 110.***
حضرت علی‏علیه السلام می‏فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، مصلحت عامّه است.** نهج البلاغه، حکمت 252.*** چنانکه در حدیث دیگر می‏خوانیم: کسی که جلوی منکر را نگیرد، مانند کسی است که مجروحی را در جاده رها کند تا بمیرد.**کنز العمّال، ج 3، ص 170.***
پیامبرانی همچون حضرت داود و حضرت عیسی‏علیهما السلام به کسانی که نهی از منکر نمی‏کنند، لعنت فرستاده‏اند.**مائده، 78.***
قیام امام حسین علیه السلام برای امر به معروف و نهی از منکر بود. «انما خرجتُ لطلب الاصلاح فی امّة جدّی ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر»**بحار، ج 44، ص 328.***
در حدیث می‏خوانیم: به واسطه‏ی امر به معروف و نهی از منکر، تمام واجبات به پا داشته می‏شود.** کافی، ج 5، ص 55 .***
قرآن می‏فرماید: اگر در مجلسی به آیات الهی توهین می‏شود، جلسه را به عنوان اعتراض ترک کنید تا مسیر بحث عوض شود.**نساء، 140 و انعام، 67.***
انسان باید هم در دل از انجام گناه ناراحت باشد، هم با زبان، آن را نهی کند و هم با اِعمال قدرت و قانون، مانع انجام آن شود.
اگر کسی را به کار خوبی دعوت کردیم، در پاداش کارهای خوب او نیز شریک هستیم، ولی اگر در برابر فساد، انحراف و گناه ساکت نشستیم، به تدریج فساد رشد می‏کند و افراد فاسد و مفسد بر مردم حاکم خواهند شد.
سکوت و بی تفاوتی در مقابل گناه، سبب می‏شود که گناه کردن عادّی شود، گنهکار جرأت پیدا کند، ما سنگدل شویم، شیطان راضی گردد و خدا بر ما غضب نماید.
امر به معروف و نهی از منکر، دو وظیفه‏ی الهی است و توهّماتی از این قبیل که:
گناه دیگران کاری به ما ندارد، آزادی مردم را سلب نکنیم، من اهل ترس وخجالت هستم، با یک گل که بهار نمی‏شود، عیسی به دین خود موسی به دین خود، ما را در یک قبر قرار نمی‏دهند، دیگران هستند، من چرا امر به معروف کنم؟ با نهی از منکر، دوستان یا مشتریان خود را از دست می‏دهم، و امثال آن، نمی‏توانند این تکلیف را از دوش ما بردارند. البتّه امر به معروف و نهی از منکر باید آگاهانه، دلسوزانه، عاقلانه وحتّی المقدور مخفیانه باشد.
گاهی باید خودمان بگوییم، ولی آنجا که حرف ما اثر ندارد، وظیفه ساقط نمی‏شود، بلکه باید از دیگران بخواهیم که آنان بگویند.
حتّی اگر برای مدّت کوتاهی می‏توان جلوی فساد را گرفت، باید گرفت و اگر با تکرار می‏توان به نتیجه رسید، باید تکرار کرد.