تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره لقمان
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 31. لقمان آیه 10

آیه
خَلَقَ السَّمَوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَی‏ فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَن تَمِیدَ بِکُمْ وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِ‏ّ دَآبَّةٍ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِ‏ّ زَوْجٍ کَرِیمٍ
ترجمه
(خداوند،) آسمان‏ها را بدون ستونی که آن را ببینید آفرید، و در زمین کوه‏هایی بیفکند که زمین شما را نلرزاند، و در آن از هر جنبنده‏ای منتشر ساخت؛ و از آسمان، آبی فرو فرستادیم پس در زمین (انواع گوناگونی) از جفت‏های (گیاهان) نیکو و پر ارزش رویاندیم.
نکته ها
گرچه به هر موجودی می‏توان از چند زاویه نگریست، ولی معمولاً هر چیزی در یک جهت و از یک زاویه، اهمیّت و برجستگی ویژه‏ای دارد.
در این آیه، ویژگی مهمّ آسمان‏ها و کرات، معلّق بودن آنها و پایه‏های نامرئی آنهاست. خصوصیّت مهمّ کوه‏ها، ثبات و جلوگیری از لرزش زمین است. جهت مهمّ حیوانات، تنوّع و گستردگی آنها در زمین، و ویژگی مهم گیاهان، زوجیّت و پر ارزش بودن آنها است.
در این آیه، به چند نمونه از اعجاز علمی قرآن در زمانی که بشر حتّی تصور و گمان آن را نیز نداشت، اشاره شده است:
یکی اشاره به ستون‏ها و اهرم‏های نامرئی برای استقرار کرات و اجرام آسمانی. یعنی قوّه‏ی جاذبه و نیروی گریز از مرکز، دو قدرتی که رمز گردش کرات در مدار خود هستند.
اعجاز دیگر، اشاره به محافظت زمین از لرزش، به وسیله‏ی استقرار کوه‏ها و همچنین اشاره به قانون زوجیّت در گیاهان می‏باشد.
پیام ها
1- ندیدن، دلیل نبودن نیست. (آسمان‏ها ستون دارد، گرچه ما آن را نمی‏بینیم) «بغیر عمد ترونها»
2- قبل از هر چیز، استقرار و آرامش لازمه‏ی زندگی است. «أن تمید بکم»
3- نظام حاکم بر زمین، به خاطر انسان است. «أن تمید بکم»
4- آب، نعمتی بس بزرگ وبا اهمیّت است. آب، مایه‏ی رویش وپرورش بسیاری از موجودات است. («ماءً»، نکره وبا تنوین آمده که نشانه عظمت است.)
5 - به گیاهان و سبزی‏ها و محیط زیست، کریمانه بنگریم که خداوندِ کریم، در قرآن کریم، آنها را کریم خوانده است. «من کلّ زوج کریم»