تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فاطر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 35. فاطر آیه 28

آیه
وَ مِنَ النَّاسِ وَالدَّوَآبِ‏ّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ کَذَ لِکَ إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَآؤُاْ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ
ترجمه
و همچنین از مردم و جنبنده‏ها و چهار پایان به رنگ‏های گوناگون (آفریدیم)؛ از میان بندگان او تنها دانشمندان (ربّانی) خشیت الهی دارند، بی شک خداوند، عزیز و آمرزنده است.
نکته ها
«أنعام» جمع «نَعَم» به معنای شتر است ولی به گاو و گوسفند نیز گفته می‏شود. گرچه کلمه «دوابّ» که به معنای جنبنده است شامل آنها می‏شود ولی بدلیل اهمیّت و نیاز شدید انسان به این سه حیوان نامشان جدا آمده است.
«خشیت» ترس همراه با تعظیم و برخاسته از علم و آگاهی است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «عالم، کسی است که رفتارش، گفتارش را تصدیق کند و گرنه عالم نیست».**کافی، ج 1، ص 36.***
این آیه می‏فرماید: علم سبب خشیت الهی است و آیه 28 همین سوره می‏فرماید: خشیت الهی، سبب پندپذیری از انبیا است. پس نتیجه می‏گیریم که علم باید سبب هشدارپذیری شود. بنابراین اگر دیدیم که دانشمندان پندپذیر نیستند ولی عوام هشدار پذیرند، باید بگوئیم علمی که در قرآن مطرح است غیر از اصطلاح روز است، بلکه مراد از علم دریافت حقیقت و داشتن نورانیّت و بصیرت و حکمت است و دانشمندان بی تقوی، در آئینه‏ی قرآن جاهلند؛ جهل به عظمت پروردگار، جهل به رسالت و تکلیف در دنیا، جهل به هدف آفرینش، جهل به سرنوشت و قیامت.
در کنار حرم امام رضاعلیه السلام خدمت علامه‏ی طباطبایی‏قدس سره رسیدم و عرض کردم: من در سال‏های اول تحصیلم همین که مشغول نماز می‏شدم، حالت گریه و خشوع داشتم، ولی اکنون که با سواد شده‏ام در نماز غافلم، پس آیه «انّما یخشی اللّه من عباده العلماء» چه می‏گوید؟ ایشان فرمود: علمی که شما دارید، یک سری اطلاعات و محفوظات است، اگر علم واقعی بود، عبودیّت تو بیش‏تر می‏شد.
پیام ها
1- اختلاف رنگ انسان‏ها و حیوانات، یکی از نشانه‏های قدرت و عظمت الهی است. «و من النّاس... مختلف الوانه»
2- در امور جسمی و مادّی، انسان در ردیف دیگر موجودات است. «و من النّاس و الدّوابّ و الانعام»
3- علم و آگاهی بر اسرار هستی، زمینه‏ی رسیدن به خشیت الهی است. «انّما یخشی اللّه... العلماء»
4- دانشمندان بی تقوا، به علم واقعی نرسیده‏اند. «انّما یخشی اللّه من عباده العلماء»
5 - اهل عبادت بسیار است، امّا تنها عالمان به مقام خشیت می‏رسند. «انّما یخشی اللّه من عباده العلماء»