تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فاطر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 35. فاطر آیه 8

آیه
أَفَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَن یَشَآءُ وَ یَهْدِی مَن یَشَآءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ
ترجمه
پس آیا کسی که عمل بدش برای او آراسته شده و آن را نیکو می‏بیند، (مانند کسی است که هدایت یافته است.) پس بدون شک خداوند هر که را بخواهد (و سزاوار بداند) گمراه می‏کند و هر که را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت می‏نماید، پس مگذار به خاطر حسرت بر آنان جانت از دست برود، زیرا خداوند به آن چه انجام می‏دهند آگاهی کامل دارد.
نکته ها
کسی‏که رفتار بد انسان را زیبا نشان می‏دهد و به جای انتقاد، تملّق می‏گوید، شیطان است، زیرا در آیه دیگر می‏خوانیم: «زیّن لهم الشیطان اعمالهم»**انفال، 48.***
بی پاسخ گذاشتن سؤالات توبیخی، نشانه‏ی تهدید و تحقیر خلافکاران است. خداوند برای توبیخ بدکاران، سؤالی را طرح و آن را بی پاسخ می‏گذارد. می‏فرماید: آیا خلافکاری که بدرفتاری خود را خوب می‏بیند... ولی جواب این جمله را نمی‏دهد.
امام کاظم‏علیه السلام فرمود: «خوب دیدن بدی‏ها، مقدّمه‏ی عُجب است».** کافی، ج‏2، ص‏313.***
پیام ها
1- زیبا دوستی جزء فطرت انسان است، تا آنجا که شیطان نیز بدی‏ها را زیبا نشان می‏دهد تا انسان را بر انجام آن وادار کند. «سوء عمله فرءاه حسنا»
2- خوب پنداشتن بدی‏ها، زمینه‏ی گمراهی است. «زُیّن له... یُضلّ من یشاء»
3- انسان ابتدا گناه را توجیه و سپس به انجام آن اقدام می‏کند. (تزیین بدی‏ها، همان توجیه خلافکاری‏ها است.) «زیّن له سوء عمله»
4- مؤمن، واقع‏بین، خودشناس و بصیر است ولی کافر، شخص پنداری، فریب خورده، خودپسند است. (آیه قبل، سخن از کفّار و مؤمنان و این آیه سخن از واقع‏بینی و پنداربینی است.) «الّذین کفروا... زیّن له سوء عمله»
5 - خوبی‏ها و بدی‏ها را باید با معیار الهی سنجید نه با پندار این و آن. «سوء عمله فرءاه حسنا»
6- کج فهمی و خوب پنداشتن بدی‏ها، مانع پند پذیری و توبه و تکامل و رشد است. «زیّن له - یضل من یشاء»
7- گرچه هدایت و ضلالت از خداست، لیکن بر اساس عملکرد انسان صورت می‏گیرد. کفّار راه انحرافی را لجوجانه انتخاب می‏کنند، خداوند هم بر گمراهی آنان می‏افزاید. «یهدی - یضل - بما یصنعون»
8 - پیامبر برای هدایت مردم حرص می‏خورد و سوز داشت. «لا تذهب نفسک»
9- تأسّف و حسرت، باید حدّ و مرز داشته باشد. «فلا تذهب نفسک علیهم حسرات»
10- توجّه به این‏که عملکرد خلافکاران زیر نظر خداوند است، حسرت ما را کم می‏کند. «فلا تذهب نفسک علیهم حسرات انّ اللّه علیم بما یصنعون»