تربیت
Tarbiat.Org

پرسشها و پاسخها
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

شایسته‏ترین مجری احکام اسلام‏

روشن است بهترین فرد برای اجرای احکام و قوانین اسلام کسی است که در هر سه مورد ایده‏ال باشد؛ یعنی بهترین قانون‏شناس، بهترین مفسر و بهترین مجری باشد، که هیچ‏انگیزه‏ای برای تخلّف نداشته باشد و هیچ اشتباهی در فهم و تفسیر و اجرای قانون برای او پیش نیاید. در فرهنگ ما، چنین خصوصیتی «عصمت» نام دارد، و با وجود معصوم، او بر تمام افراد دیگر - به حکم عقل - برای اجرای قانون اولویت دارد. در جوامع بزرگ که یک شخص نمی‏تواند اداره تمام امور را به عهده بگیرد، چنین فردی باید در رأس هِرَم قدرت باشد و تمامی مدیران باید با نظارت و ولایت او امور را به عهده گیرند و به انجام رسانند. برترین مصداق معصوم، رسول اکرم صلی الله علیه و آله است که در عالیترین مراحل اخلاقی قرار دارد و به اجماع و اتّفاق نظر همه فرقه‏های اسلامی معصوم است. به عقیده ما شیعیان، پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امامان معصوم علیهم السلام قرار دارند که دارای ویژگی عصمت‏اند. پس تا امامان معصوم باشند این ایده‏آل وجود دارد و نوبت به غیر آنان نمی‏رسد، امّا در زمان غیبت که عملاً چنین ایده‏آلی در میان ما نیست و نمی‏توانیم با او مرتبط باشیم تا از حکومتش بهره‏مند گردیم، باید چه کنیم؟
در این زمینه آیات و روایاتی وجود دارد که تکلیف ما را روشن می‏کند، ولی چون ما درصدد بیان دلیل ساده‏ای هستیم، فقط از خِرَد خوانندگان محترم کمک می‏گیریم و می‏پرسیم چه باید کرد؟ بدون تردید اگر ایده‏آل را معصومان علیهم السلام بدانیم، عقل می‏گوید: در عصر غیبت کسی باید در رأس هرم قدرت باشد که‏از هر جهت به امام معصوم شبیه‏تر است؛ یعنی در دین‏شناسی، تقوا و صلاحیت برای اجرای احکام و قوانین اسلام، بهترین باشد. وقتی که جامعه نمی‏تواند بدون حکومت باشد و ما دسترسی به امام معصوم نداریم، باید به سراغ کسی برویم که کمترین فاصله را با او دارد؛ کسی که شناختش از اسلام، از دیگران بیشتر و عدالت و تقوایش از همه بالاتر و برای اجرای احکام و قوانین اسلام، مناسبترین فرد باشد، این صفات در ولی فقیه تجلّی می‏کند. در امور دیگر نیز روش عموم مردم همین است که ابتداء نزد بهترین متخصص می‏روند لیکن اگر دسترسی به بهترین ممکن نبود، به کسانی رجوع می‏کنند که در تخصص و ویژگیها به فرد ایده‏آل نزدیکتر باشند. ولایت فقیه معنایی جز رجوع به اسلام‏شناس عادلی که از دیگران به امام معصوم نزدیکتر است، ندارد.
6- آیا اختیارات و وظائف ولی فقیه منحصر به اموری است که در قانون اساسی آمده یا اینکه موارد مذکور صرفاً نمونه‏هایی از اختیارات رهبر است؟