تربیت
Tarbiat.Org

پرسشها و پاسخها
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

اشکال دور در خبرگان رهبری‏

اکنون این اشکال را درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری مطرح می‏کنند و می‏گویند: صلاحیت کاندیداهای خبرگان توسط شورای نگهبان تأیید می‏شود، و اعضای شورای نگهبان توسط رهبر تعیین می‏شوند؛ اگر تعیین رهبر به نظر خبرگان باشد، دَوْری با واسطه لازم می‏آید.
امّا این اشکال به نظام اسلامی وارد نیست؛ زیرا امام راحل(ره) به سبب حق شرعی، دولت موقت را منصوب کردند، تا انتخابات را انجام دهد؛ در نظام سیاسی اسلام حجیت کلام رهبر به رأی مردم نیست و اعتبار و مشروعیت نظام و رهبر برگرفته و ناشی از رأی خبرگان نمی‏باشد، زیرا خبرگان مقام ولایت را به رهبر اعطا نمی‏کنند، وظیفه خبرگان فقط تشخیص مصداق رهبری الهی است، که شرایط آن را ائمه اطهار بیان کرده‏اند. خبرگان موظفند کسی را که امام معصوم برای ولایت و رهبری شایسته می‏داند به مردم معرفی کنند. همانند تشخیص مرجع تقلید، که دو نفر خبره بر اعلمیت مرجع تقلید شهادت می‏دهند؛ روشن است شهودِ خبره، به مرجع تقلید اعلمیت نمی‏بخشند، بلکه اعلمیتْ واقعیتی است که حجیت آن از سوی خداست، و شهود فقط آن را تشخیص می‏دهند و معرفی می‏کنند.
در تشخیص صلاحیت خبرگان نیز شورای نگهبان خبره‏بودن را به کاندیداها نمی‏دهد، همچنان که خبرگان، مقام ولایت را به ولیّ فقیه اعطا نمی‏کنند، بلکه آنها شایستگی فرد را تشخیص می‏دهند. بنابراین، اعتبار رهبری به سبب صلاحیتهای او و نصب الهی است. باید افزود: دیگر امور و مناصب با واسطه حجیت رهبر، اعتبار پیدا می‏کند. پس در نظام اسلامی این اشکال پیش نمی‏آید، زیرا اعتبار مقام ولایت از سوی خداوند متعال است.
3- چه ضرورتی دارد اعضای خبرگان فقیه باشند؟

از آن رو که نظام ما، جمهوری اسلامی است و بر اساس ارزشهای اسلامی آن را پذیرفته‏ایم، گرچه شکل حکومت جمهوری است، امّا محتوای آن باید اسلامی باشد، برای رسیدن به این هدف در رأس این نظام باید کسی باشد که بیش از دیگران به مبانی اسلام و نحوه اجرای آن آشنا باشد، و این همان مسأله ولایت فقیه است که ضامن اسلامی بودن نظام است.