تربیت
Tarbiat.Org

پرسشها و پاسخها
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

اشاره‏ای به برخی مشکلات نظام‏

اکنون نیز در نظام جمهوری اسلامی مشکلات فراوانی به چشم می‏خورد. مثلاً مشکلات اقتصادی کشور، ناشی از عوامل مختلفی است که داوری در موفقیّت نظام اسلامی، بسته به بررسی آنهاست.
توضیح آنکه: جمعیت کشور ایران پس از پیروزی انقلاب تاکنون دو برابر شده، قیمت کالاها در سطح جهان متناسب با تورّم جهانی بالا رفته است، ولی قیمت نفت به عنوان مهمترین منبع درآمد نظام از سال 57 تاکنون به کمتر از یک سوّم تنزل یافته است. ضمن اینکه فرهنگ مصرف جامعه بسیار تغییر کرده و سطح توقّعات، به نحو چشمگیری بالا رفته است. تحریمهای اقتصادی، جنگ و ویرانیهای بسیاری که تنها به جرم پاییبندی به ارزشهای اسلامی بر کشور ما تحمیل شد، حوادث طبیعی فراوان و... همه در پیدایش این مشکلات نقش دارد. ناهنجاریهای فرهنگی نیز چنین است؛ بسیاری از اندیشمندان اسلامی و مربیان دینی، پیش از انقلاب درگیر مبارزه و یا در بند رژیم طاغوت بودند و پس از انقلاب به علّت نیاز شدید نظام، به کارهای اجرایی مشغول شدند. گروهی از ارزشمندترین تربیت یافتگان مکتب اسلام نیز در حوادث آغازین انقلاب به دست خیانتکاران و دشمنان اسلام به شهادت رسیدند. بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید مطهری، باهنر، رجائی، شهدای محراب و... که هر یک سرمایه‏های بی‏نظیری برای نظام و اسلام به شمار می‏آمدند.
افزون بر این، دخالت دشمن در ایجاد فضای آلوده فرهنگی برای نسل جوان و... در نابسامانیهای فرهنگی تأثیری عمیق گذاشت.
با این همه، نظام اسلامی، موجب سرفرازی و عزّتمندی کشور ایران در سراسر جهان و سربلندی امّت مسلمان در برابر طاغوتها و مستکبران دنیا گشته، مسلمانان را به وحدت و حرکت واداشته است. جنبشهای اسلامی در بوسنی، چچن، الجزایر، لبنان، مصر، تونس، سودان و حتی در کشورهای اروپای غربی و آمریکا، الگو گرفته از نهضت دینی و الهی ملّت ایران است، که از برکات روی آوردن به دین و ولایت اللّه محسوب می‏شود.
هیچ کس ادّعا نکرده است که مجموعه قوانین اسلامی، پس از انقلاب در کشور اجرا شده است، بلکه - به تصریح رهبر انقلاب - تا تحقق آنچه دین برای جامعه ترسیم می‏کند، راهی طولانی پیش رو داریم. این مشکلات و نارساییها مشروعیّت نظام را زیر سؤال نمی‏برد.
14- با توجه به معصوم نبودن ولی فقیه چرا به قداست وی معتقدید؟!
قداست به معنای محبوبیتِ همراه با احترام شدید است. انسان به علّت کمال خاصّی که در شخصیتی سراغ دارد، به او محبّت ورزیده و به وی احترام خاصی می‏گذارد. انسانها همه کمالات را بطور یکسان دارا نیستند، از این‏رو انسانی که دارای کمالات فوق العاده و برتری است از محبوبیت و احترام بیشتری برخوردار است.
قداست مانند محبّت از یک مورد شخصی محبوب به دیگر امور منتسب به او نیز - به طور طبیعی - منتقل می‏شود، به گونه‏ای که وقتی شخصی را دوست می‏داریم، نزدیکان و وابستگان‏اش را نیز دوست خواهیم داشت؛ مثلاً وقتی به استاد خود عشق می‏ورزیم، فرزندان و حتّی وسایل شخصی او را نیز دوست می‏داریم، به همین دلیل است که مردم ما به خاندان امام (ره) ، خانه، حسینیه و حرم ایشان علاقه شدیدی نشان می‏دهند و به آنها عشق می‏ورزند.