تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره احزاب
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 33. احزاب آیه 33

آیه
وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُوْلَی‏ وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وَآتِیْنَ الزَکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً
ترجمه
و در خانه‏های خود قرار گیرید و همچون دوران جاهلیّتِ نخستین، با خودآرایی ظاهر نشوید (و زینت‏های خود را آشکار نکنید)، و نماز را بر پا دارید و زکات بدهید، و از خدا و رسولش اطاعت کنید؛ همانا خداوند اراده کرده است که پلیدی (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.
نکته ها
«قَرْنَ» از «وقار» یا «قرار» است، و نتیجه‏ی هر دو معنا یکی است. یعنی برای خودنمایی از خانه‏های خود خارج نشوید.
«تبّرج» از «بُرج» به معنای خودنمایی است، همان گونه که برج در میان ساختمان‏های دیگر جلوه‏ی خاصّی دارد.
جاهلیّتِ اُولی نشان دهنده‏ی ظهور جاهلیّت اُخری‏ است که ما امروز شاهد آنیم. در حدیث نیز آمده است: «ستکون الجاهلیّة الاخری»**تفسیر نورالثّقلین.*** به زودی جاهلیّت دیگری فرا می‏رسد.
اگر در جاهلیّت آن روز دختر را زنده به گور می‏کردند، امروز با سقط جنین، هم دختر را نابود می‏کنند، هم پسر را.
اگر در جاهلیّت آن روز قتل و آدم کشی وجود داشت، امروز در جنگ‏های بزرگ و جهانی کشتارهای میلیونی انجام می‏گیرد.
جاهلیّت آن روز مدرسه نبود و جنایت انجام می‏گرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهم‏ترین حقوق انسان‏ها پایمال می‏شود.
در جاهلیّت آن روز فساد و زنا جرم بود؛ امّا امروز در مترقّی‏ترین کشورهای جهان همجنس بازی قانونی است.**درباره‏ی جاهلیّت معاصر، کتابی به نام «جاهلیّت قرن بیستم» از سیّد قطب و کتاب دیگری به نام «سیمای تمّدن غرب» از سیّد مجتبی موسوی لاری نوشته شده که تاکنون به چند زبان ترجمه شده است.***
مطالبی درباره‏ی آیه‏ی تطهیر
اِنَّما یُریدُ اللّهُ لیُذهِبَ عنکْم الرِّجْسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطهِّرَکُمْ تَطهیراً
* کلمه‏ی «اِنّما» نشانه‏ی این است که آیه‏ی شریفه درباره‏ی یک موهبت استثنایی در مورد اهل‏بیت‏علیهم السلام سخن می‏گوید.
* مراد از «یُرید»، اراده‏ی تکوینی است، زیرا اراده‏ی تشریعی خداوند، پاکی همه‏ی مردم است نه تنها اهل بیت پیامبر اکرم‏علیهم السلام.
* مراد از «رجس» هر گونه ناپاکی ظاهری و باطنی است.**تفسیر برهان.***
* مراد از «اهل البیت» همه‏ی خاندان پیامبر نیست، بلکه برخی افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّی آمده است. این گروه عبارتند از: علیّ و فاطمه و حسن و حسین‏علیهم السلام.
سؤال: دلیل این انحصار چیست؟ و چرا این بخش از آیه درباره‏ی زنان پیامبر یا تمام خاندان آن حضرت نیست؟
پاسخ: 1. روایاتی از خود همسران پیامبر حتّی از عایشه و امّ سلمه نقل شده که آنان از رسول‏خداصلی الله علیه وآله پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم؟ پیامبر فرمود: خیر.
2. در روایات متعدّدی می‏خوانیم: پیامبر عبایی بر سر این پنج نفر کشید (که یکی از آنان خود حضرت بود) و فرمود: این‏ها اهل بیت من هستند و اجازه‏ی ورود دیگران را نداد.
3. پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله برای این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفته‏ی بعضی روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانه‏ی فاطمه‏علیها السلام می‏گذشت و می‏فرمود: «الصّلاة یا اهل البیت انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
در کتاب احقاق الحق بیش از هفتاد حدیث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آیه شریفه به پنج نفر ذکر شده و در کتاب شواهد التنزیل که از کتب معروف اهل سنّت است بیش از یکصد و سی روایت در همین زمینه آمده است.**تفاسیر نورالثقلین و نمونه.***
به هر حال این آیه شامل زنان پیامبر نمی‏شود زیرا:
آنها گاهی مرتکب گناه می‏شدند. در سوره‏ی تحریم می‏خوانیم: پیامبر رازی را به بعضی از همسرانش فرمودند و او امانت داری نکرد و به دیگری گفت. قرآن این عمل را گناه نامیده، فرمود: «ان تتوبا اِلی اللّه فقد صغت قلوبکما»**تحریم، 4 .***
عایشه که همسر پیامبر بود، جنگ جمل را علیه حضرت علی‏علیه السلام به راه انداخت و سپس پشیمان شد، با آنکه در این جنگ عدّه بسیاری از مسلمانان کشته شدند؟
چند سؤال‏
1. آیا «یطهّرکم» به معنای آن نیست که اهل بیت‏علیهم السلام آلودگی داشته‏اند و خداوند آنان را تطهیر کرده است؟
پاسخ: شرط تطهیر آلودگی نیست، زیرا قرآن درباره‏ی حوریان بهشتی کلمه «مطهّرة» را به کار برده در حالی که هیچ گونه آلودگی ندارند. به عبارت دیگر «یطهّرکم» به معنای پاک نگه‏داشتن است نه پاک کردن از آلودگی قبلی.
2. اگر اهل‏بیت تنها پنج نفرند، چرا این آیه در میان جملاتی قرار گرفته که مربوط به زنان پیامبر است؟
پاسخ: الف: جمله‏ی «انّما یرید اللّه ...» به صورت جداگانه نازل شده ولی هنگام جمع آوری قرآن در این جا قرار گرفته است.
ب: به گفته‏ی تفسیر مجمع البیان، رسم فصیحان و شاعران و ادیبان عرب این بوده که در لابلای مطالب معمولی حرف جدید و مهمّی مطرح می‏کنند تا تأثیرش بیشتر باشد. چنانکه در میان اخبار صدا و سیما، اگر گوینده یک مرتبه بگوید: به خبری که هم اکنون به دستم رسید توجّه فرمایید، این گونه سخن گفتن یک شوک روانی و تبلیغاتی ایجاد می‏کند. نظیر این آیه را در آیه‏ی سوّم سوره‏ی مائده خواندیم که مطلب مربوط به ولایت و امامت و کمال دین و تمام نعمت و یأس کفّار و رضای الهی، در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون، نازل شده و این گونه جا سازی‏ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان گونه که گاهی زنان هنگام خروج از خانه زیور آلات خود را در لابلای پنبه‏های متّکا قرار می‏دهند. با این که طلا و پنبه رابطه‏ای ندارند ولی برای محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان این کار انجام می‏گیرد.
ج: در میان سفارش هایی که به زنان پیامبر می‏کند، یک مرتبه می‏فرماید: خدا اراده‏ی مخصوص بر عصمت اهل بیت دارد، یعنی ای زنان پیامبر! شما در خانه‏ای هستید که معصومین‏علیهم السلام هستند و حتماً باید تقوا را بیشتر مراعات کنید.
د: در مورد اهل‏بیت ضمیر جمع مذکر به کار رفته که نشان غالب بودن مردان است، به خلاف جملات مربوط به زنان پیامبر که در آنها از ضمیر جمع مؤنث استفاده شده است. «بیوتکنّ، اقمن - عنکم، یطهّرکم»
گرچه این آیه خطاب به زنان پیامبر است ولی قطعاً مراد همه‏ی زنان مسلمان هستند که باید به این دستورها عمل کنند.
پیام ها
1- جایگاه زن یا خانه است یا بیرون خانه بدون خود نمایی. «قرن - لا تبرّجن»
2- ارتجاع و عقب گرد به دوران جاهلی ممنوع است. «لا تبرّجن تبرّج الجاهلیّته الاولی»
3- خودنمایی نشانه‏ی تمّدن نیست، نشانه‏ی جاهلیّت است. «تبرّج الجاهلیّته الاولی»
4- نماز و زکات دو عنصر ناگسستنی و متلازم یکدیگرند. «الصلاة و... الزکوة»
5 - اطاعت از رسول در کنار اطاعت از خدا واجب است. «اَطِعن اللّه »
6- گناه، پلیدی روح است و خاندان نبوّت باید از این پلیدی دور باشند. «لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت»