تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره احزاب
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 33. احزاب آیه 7

آیه
وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنکَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِیمَ وَ مُوسَی‏ وَعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّیثَاقاً غَلِیظاً
ترجمه
(و به یاد آور) هنگامی که ما از پیامبران پیمان گرفتیم، و (همچنین) از تو و از نوح و ابراهیم و موسی‏ و عیسی‏ فرزند مریم، و از همه‏ی آنان پیمانی استوار گرفتیم (که در ادای مسئولیّت و دعوت کوتاهی نکنند).
نکته ها
از میان پیامبران، پنج نفر اولوا العزم یعنی دارای کتاب و شریعت بوده و از جایگاه خاصّی نزد خداوند برخوردار بوده‏اند، این آیه آنان را به خصوص نام برده است.
البتّه پیامبر اسلام قبل از بقیه بیان شده، که دالّ بر عظمتی دیگر است،**بحار، ج 5، ص‏236.*** چنانکه از مادر حضرت عیسی نام برده شده که بیانگر موقعیّت ویژه حضرت مریم و تولّد معجزه‏آسای آن حضرت است.
پیام ها
1- برای آماده سازی روحی و تربیتی، آشنایی با تاریخ و سنّت‏های الهی لازم است. (اگر ما از تو میثاق می‏گیریم، سنّت و برنامه‏ی ما این است که از همه‏ی انبیا پیمان گرفته‏ایم.) «اخذنا من النّبیّین»
2- اگر پیامبر اولی‏ بر مردم است، مسئولیّت و پیمان سختی نیز بر عهده‏ی اوست. «اخذنا - میثاقهم و منک» هر کس مقام برتری دارد، وظیفه‏اش سخت‏تر است. (خداوند از همه‏ی انبیا میثاق گرفت ولی از پیامبران اولوالعزم، میثاق غلیظ گرفت.) «میثاقاً غلیظاً»