تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره احزاب
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 33. احزاب آیه 56

آیه
إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَآئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِ‏ّ یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ صَلُّواْ عَلَیْهِ وَسَلِّمُواْ تَسْلِیماً
ترجمه
همانا خداوند و فرشتگان او بر پیامبر درود می‏فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! شما (نیز) بر او درود فرستید و به او سلام کنید سلامی همراه با تسلیم.
نکته ها
در کتاب‏های ششگانه‏ی اهل سنّت روایاتی آمده که از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد»
در صحیح بخاری**صحیح بخاری، حدیث 5880.*** (باب چگونگی صلوات بر پیامبر) وقتی این حدیث را نقل می‏کند، در همان نقل حدیث، کلمه‏ی «آل محمّد» را حذف کرده، چنین می‏نویسد: از محمّد «صلّی اللّه علیه و سلّم» پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: «اللّهم صلّ علی محمّد و علی آل محمّد»!؟
در کنار نام پیامبر، ذکر صلوات مهم است. رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «هرکه درکتاب ونوشته‏ای بر من صلوات فرستد تا آن صلوات در آن نوشته باقی است، برای او پاداش خواهدبود».**تفسیر روح‏البیان.***
در حدیث می‏خوانیم: «هرکس بر حضرت محمّدصلی الله علیه وآله یک صلوات فرستد، خداوند ده صلوات بر او می‏فرستد و ده لغزش او را می‏پوشاند».**تفسیر مجمع البیان.***
صلوات، کلید استجابت دعا و سبب سنگین شدن میزان مؤمن در قیامت می‏شود.
خداوند در قرآن به پیامبرش می‏فرماید: به زکات دهندگان صلوات فرست، «خذ من اموالهم صدقة... صلّ علیهم»**توبه، 103.***، در این آیه به مردم سفارش می‏کند که بر پیامبر صلوات فرستاده شود. آری، در اسلام رابطه مردم و رهبر، رابطه صلوات ودرود است همان‏گونه که در آیه 54 سوره انعام خدا به پیامبرش دستور می‏دهد به کسانی که به ملاقاتت می‏آیند سلام کن. «اذا جاءک الّذین یؤمنون بآیاتنا فقل سلام علیکم»
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «درود خداوند به معنای رحمت، درود ملائکه به معنای به پاکی یاد کردن و درود مردم به معنای دعاست».**تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها
1- هرگاه خواستید دیگران را به کار خیری دعوت کنید، اوّل خود و دست اندرکاران شروع کنید. (خداوند برای فرمان صلوات به مردم، اوّل از صلوات خود و فرشتگان نام می‏برد.) «انّ اللّه و ملائکته یصلّون»
2- صلوات خدا و فرشتگان دایمی است. «یصلّون»
3- صلوات بر پیامبر، لازمه ایمان و از وظائف مؤمنان است. «یا ایّها الّذین آمنوا صلّوا»
4- درود لفظی کافی نیست، تسلیم عملی نیز لازم است. «صلّوا علیه و سلّموا»
5 - رابطه‏ی مردم و رهبر در حکومت الهی، صلوات و سلام است. (علاقه‏ی قلبی کافی نیست، اظهار علاقه لازم است.) «صلّوا علیه و سلّموا»