تربیت
Tarbiat.Org

آزادی ، آری توطئه،هرگز پژوهشی در کلام و پیام نورانی امام خمینی‏
مرکز غدیر‏‏‏

آزادی باید منطقی و طبق قانون الهی باشد

آزادی باید منطقی و طبق قانون الهی باشد بنابراین، این توهم که حالا که جمهوری اسلامی شده است و هرکس خودش هر کاری می خواهد بکند آزاد است، این درست نیست. آزادی در حدود قانون است، یعنی آن مقداری که خدای تبارک و تعالی به ما آزادی داده است در آن مقدار آزاد هستیم. آزاد نیستیم که فساد بکنیم. هیچ انسانی آزاد نیست که کار خلاف عفت بکند. هیچ انسانی آزاد نیست که برادر خودش را اذیت بکند. این مقدار آزادی که خدای تبارک و تعالی به مردم داده است بیش از آن آزادی هائی است که دیگران داده‏اند آن ها آزادی غیرمنطقی داده‏اند و آزادهایی که خدا داده است آزادی منطقی است، همه چیزهائی را که آن ها داده‏اند آزادی نیست، آزادی باید منطقی و طبق قانون باشد.
بنابراین ما - از - آن چیزی را که می خواهیم حکومت الله است، می خواهیم خدا و قرآن بر ما حکومت کند، ما هیچ حکومتی را جز حکومت الله نمی توانیم بپذیریم و هیچ دستگاهی را که برخلاف قوانین اسلام باشد نمی توانیم بپذیریم و هیچ رایی را که برخلاف رای اسلام باشد، خواه رای شخصی باشد و یا رای گروهی و حزبی نمی توانیم بپذیریم. ما تابع اسلام هستیم، ماتابع قانون اسلام هستیم و جوان های ما خونشان را برای اسلام داده اند - جوان‏های ما - ما اسلام و احکام اسلامی را می خواهیم. اصلاح و تهذیب نفس، مسوولیتی خطیر برای تحقق احکام اسلام الان وظیفه ما این است که هر کدام مان در هر جا که هستیم و در هر سرحدی که هستیم جدیت کنیم که قوانین اسلام را از خودمان شروع کنیم. اگر چنانچه ما خودمان را اصلاح نکنیم و قوانین اسلام را نسبت به خودمان اجرا نکنیم، نمی توانیم یک حکومت اسلامی تشکیل بدهیم.
اگر آن کسی که در راس حکومت است مثلاً رئیس جمهور و نخست وزیر خودش را اصلاح نکند و خودش تابع قوانین اسلام نباشد و قوانین اسلام را در مملکت اجرا نکند، چنین شخصی نمی تواند در راس حکومت اسلامی و حاکم اسلام باشد.(40)

بیانات امام خمینی در جمع روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم‏
تاریخ 7/4/1358