تربیت
Tarbiat.Org

آزادی ، آری توطئه،هرگز پژوهشی در کلام و پیام نورانی امام خمینی‏
مرکز غدیر‏‏‏

اسلام دین سیاست است قبل از این که دین معنویات باشد

شما در وقتی آمدید که ملّت ما به اکثریت قریب به اتفاق، رأی به جمهوریت اسلامی دادند
و از آن پیرمردهای هشتاد ساله، معلولین، اشخاصی که در بیمارستان ها بودند،اشخاصی که با چرخ می آوردند آن ها را پای صندوق، همه و همه رای دادند بر جمهوریت اسلام، این نبود جز این که ملّت ما اسلام را برای خودش یک پایگاه آزادی و استقلال می داند و لهذا باعشق و علاقه به آن رای بدهند.
شما در وقتی وارد شدید به مملکت ما که آثار آن دیکتاتوری ها مرتفع شده است، اگر در آنوقت آمده بودید چیزهای عجیب می دیدید و الان که آمده اید در امان،بین برادرهای خودتان آمده اید و هیچ کس به شما تعرض نمی کند. در آن زمان امکان نداشت که شما پیش من بیائید یا این برادرهای دیگر پیش من بیایند ،امکان نداشت که یک اجتماعی ما داشته باشیم،امکان نداشت که بتوانیم صدای خودمان را درآوریم، شکایت خودمان را به عالم برسانیم و لهذا ما در خارج از مملکت خودمان شکایت های خودمان را به عالم رساندیم. ما در پاریس - در صورتی که من میل نداشتم در آن جا باشم لکن حوادث طوری شد که در پاریس ما - مسائل خودمان را به تمام عالم رساندیم و زیر پای این ها را سست کردیم. شما در وقتی آمدید که ما بحمدالله به پیروزی رسیدیم و اعلام کردیم جمهوریت اسلام را.
در جمهوریت اسلام تمام آزادی ها هست. اسلام برای نجات بشر آمده است، چنانچه مسیح، حضرت مسیح برای نجات بشر آمده بود و سایر انبیا برای نجات بشر آمده بودند. اسلام علاوه براین که بشر را در روحیات غنی می کند در مادیات غنی می کند. اسلام دین سیاست است قبل از این که دین معنویات باشد.
اسلام همانطوری که به معنویات نظر دارد و همانطوری که به روحیات نظر دارد و تربیت دینی می کند و تربیت نفسانی می کند و تهذیب نفس می کند، همانطور به مادیات نظر دارد و مردم را تربیت می کند در عالم که چطور از مادیات استفاده کنند و چه نظر داشته باشند در مادیات. اسلام مادیات را همچو تعدیل می کند که به الهیات منجر می شود. اسلام در مادیات به نظر الهیات نظر می کند و در الهیات به نظر مادیات نظر می کند.
اسلام جامع مابین همه جهات است و شما در روزی وارد شدید که ما به حکومت خودمان رسیدیم و همانطور ی که اسلام معنویات را داشت و در صدر اسلام حکومت را هم داشت الان هم به خواست خدای تبارک و تعالی ما با معنویاتی در روحیات غنی می کند د رمادیات غنی می کند.(22)
بیانات امام خمینی در جمع پرسنل نظامی و اهالی قم تاریخ 17/1/1358