تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی در فضای مدرنیسم
اصغر طاهرزاده

انقلاب اسلامی و توان تمدن‌سازی

عرض شد در اواخر قرن بیستم فرهنگ مدرنیته كه به تمامیت خود رسیده با فرهنگ شیعه در مقابل هم قرار گرفتند. تمدن شیعه آمده است تا وعده‌های الهی پیامبران را محقق كند و به بشریت بفهماند شیعه وظیفه‌ی سنگینی بر عهده گرفته و آن ‌تمدن‌سازی است، آن‌هم به معنای واقعی كلمه، و لازم است عزیزان روی این موضوع وقت بگذارند تا معلوم شود امکان تمدن‌سازی توسط شیعه یك ادعای ساده نیست بلکه فقط شیعه می‌‌تواند تمدن آینده‌ی جهان را تدوین كند.(9)
انقلاب اسلامی مبشّر تمدن خاصی است كه می‌‌خواهد زندگی زمینی را به آسمانِ معنویت متصل كند و شاخصه‌ی انقلاب اسلامی‌ نسبت به انقلاب‌های صد ساله‌ی اخیر همین خصوصیت است، یعنی این انقلاب نه شبیه انقلاب الجزایر است و نه شبیه انقلاب كوبا و نه شبیه بقیه انقلاب‌ها. به قول مرحوم پرفسور «كُربن»(10): «تشیع تنها مذهبی است که رابطه‌ی هدایت الهیه را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته و به استمرار ولایت اعتقاد دارد... تنها مذهب تشیع است که می‌گوید: نبوت، با رحلت حضرت محمد(ص) ختم شد، اما ولایت که همان رابطه‌ی هدایت و تکمیل است، پس از رحلت آن حضرت باقی است. مهدی(عج)؛ حقیقتی زنده است که هرگز نظریه‌های علمی نمی‌توانند او را از خرافات بشمارند و او را از فهرست حقایق حذف کنند».(11) حتی سایر مسلمانان در عین این‌که معتقد به مهدی موعود(عج) هستند ولی موعودشان موجود نیست. مکتب تشیع از آن جهت تنها مکتب زنده‌ی دنیا است که معتقد است همین حالا واسطه‌ی فیضی در عالم هست و مدیریت عالم را به عهده دارد و همواره تشعشعات وجود مقدس آن حضرت به جهان سرازیر است و كنترل جهان در دست مبارک اوست و به تبع آن حضرت، شیعه در جهان نقش‌آفرین بوده و خواهد بود. روایتی كه به تواتر از طریق امامان شیعه مطرح شده که: «لَوْ لَا الحُجّه لَساخَتِ الْاَرض باهلِها »؛(12) اگر حجت الهی نبود زمین نابود می‌شد، دارای مفهوم وسیعی است، یعنی همین حالا نیز اگر مدیریت حضرت نبود جهان شدیداً گرفتار بحران‌های غیر قابل تحملی بود. به عبارت دیگر این طور نیست كه حجت خدا آن بالا نشسته و منتظر زمان ظهورشان ‌باشند بلكه در جایْ جای زمان در تصمیم‌گیری‌های مردم براساس ظرفیت زمانه نقش دارند، و اگر ظرفیت زمانه از آن چه فعلاً هست بیشتر می‌‌شد و ظهور آن حضرت محقق می‌شد، نقش حضرت هم فوق‌العاده می‌‌گشت.
پس با عنایت به این‌که عرض شد در اواخر قرن بیستم دو تفکر، تفکر مدرنیته و اندیشه‌ی اسلامی تشیع، رو در روی هم قرار گرفت و با عنایت به این‌که خصوصیات انقلاب اسلامی، عبارت از این‌ است که اولاً: توان تمدن‌سازی دارد و ثانیاً: مسئول اتصال زندگی زمینی به آسمان معنویت است، نکته‌ی دوم را پیگیری فرمایید.