تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی در فضای مدرنیسم
اصغر طاهرزاده

ریشه‌های غفلت غرب از انقلاب اسلامی

9- وقتی متوجه شدیم تمدن مبتنی بر سكولاریسم نه سنت‌های جاری در عالم را می‌‌شناسد و نه از جهت‌گیری فطرت انسان‌ها آگاهی دارد، مشخص می‌‌شود چرا فرهنگ مدرنیته در اوج دست‌یابی به اهدافش با بحران روبه‌رو می‌‌شود. و در این صورت است که جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی به‌خوبی روشن می‌گردد و این‌که چرا می‌گوییم آینده از آنِ انقلاب اسلامی است، انقلابی که می‌خواهد حکم أحد بر عالم کثرت جاری گردد تا کثرت‌ها در نظام وَحدانی هویت یابند و در مسیر صحیح قرار گیرند.
در این‌كه امروز مدرنیته در بحران است بحثی نیست ولی اگر نفهمیم كه چرا در بحران است خودمان هم در آن گرفتار می‌شویم.
اگر كسی از یک طرف سُنَن جاری در عالم را نشناسد و از طرف دیگر از حقیقت انسان و ابعاد روحانی آن نیز غافل باشد هر برنامه‌ای كه می‌‌ریزد بی‌نتیجه خواهد بود و هنگامی‌ كه به ظاهر همه‌ی برنامه‌هایی را که می‌خواست انجام دهد، به صحنه‌آورد و در ظاهر بالا رفت، سقوطش شروع می‌شود و با انواع بحران‌ها روبه‌رو می‌گردد، زیرا نسبت به سُنن الهیه‌ی عالم و فطرت الهیه‌ی انسان در جهل به‌سر می‌برد، چنین نگاهی هرگز متوجه‌ی جایگاه انقلاب اسلامی در نظام هستی نخواهد بود.
وقتی فهمیدیم چرا در تمدن غربی بحران پیدا شد و نسبت به آنچه می‌خواست ناکام ماند، جایگاه انقلاب اسلامی‌ به خوبی روشن می‌‌شود و روشن می‌شود كه چرا می‌‌گوییم آینده از آنِِِ انقلاب اسلامی‌ است. این‌ یک آرزوی خیالی نیست که از خودمان درآورده‌ باشیم بلكه وقتی وضع جهانِ موجود را می‌‌شناسیم و متوجه سنن جاری در عالم هستیم و از سیر تاریخ آگاهی داریم، متوجه آینده‌داری انقلاب اسلامی خواهیم شد. انقلابی كه محکماتش آن است که حكم اَحد بر عالم كثرت جاری گردد، تا كثرت‌ها در نظام وحدانی هویت یابند و در مسیر صحیح قرار گیرند.