تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی در فضای مدرنیسم
اصغر طاهرزاده

پُست‌مدرنیسم؛ حیله‌ای پنهان

8- فرهنگ مدرنیته پس از روبه‌رویی با ناکامی‌های خود سعی دارد تحت عنوان «پستْ مدرن» و با جمع‌کردن سنت و مدرنیسم، و با داستان‌هایی مثل هری‌پاتر و فیلم‌های ماتریکس، با روشی نو، جوانان پوچ‌‌شده و واخورده توسط آن فرهنگ را همچنان در مناسبات غربی مشغول نگهدارد و باز همان انسان محوری با محوریت نفس امّاره ادامه یابد و این همان توبه‌ی گربه از شکار موش‌ها است، باز به اسم آبادانی دنیا، فراموشی آخرت در برنامه‌ها اصل است و باز علم تجربی است که به جای دین، برنامه‌ریز زندگی بشر خواهد بود.
روح فرهنگ مدرنیته به جهت ریاکاری‌اش، روح شیطانی است و مثل شیطان برای خود حیله‌های فراوانی دارد، از جمله آن حیله‌ها این‌که گاهی اوقات افراد را با مقدس بازی به جهنم می‌‌برد. یكی از حیله‌های مدرنیته كه پس از شكست‌خوردن در اهدافِ قرن هجدهمی‌اش، به صحنه آورد تئوری پُست‌مدرنیسم است. پست‌مدرنیسم از ادعاهای قبلی مدرنیسم که هیچ جایی برای معنویت باز نکرده بود عدول کرده و در عین اصالت‌دادن به اهداف مدرنیسم، معنویت - آن هم معنویت سکولار- را به میدان آورده، ولی بدون آن که محوریت انسان یا اومانیسم را تغییر دهد و محور زندگی انسان، آسمان و غیب و معاد باشد.
امروزه چهره‌ای از مدرنیته به میدان آمده که ظاهراً گرایش به مذهب دارد ولی مذهبی که رویکرد اصلی‌اش دنیا است و با اندیشه‌ی پست‌مدرنیسم جلو می‌رود و نه با اندیشه‌ی پشت‌کردن به مدرنیسم و برگشت به مکتب انبیاء. بسیاری از فیلم‌هایی كه تلویزیون به نمایش می‌گذارد و به ظاهر هم مذهبی هستند تحت تأثیر پست مدرنیسم ساخته شده است. دینی را پیشنهاد می‌‌كنند که شما در جانتان متوجه‌ی خلأ دین حقیقی نشوید و به هیچ حقیقتی هم راه پیدا ننمائید. به قول نویسنده ای در یكی از مجلات؛ «این اسلامی که تلویزیون با این نوع فیلم‌ها ارائه می‌دهد اسلام تلویزیونی است نه این که فکر کنید تلویزیون اسلامی شده است این دو با هم فرق می‌‌كنند». اسلام تلویزیونی همین است كه شما بعضاً در بعضی از افراد می‌‌بینید که خانم هم نماز می‌‌خواند هم حجاب را قبول ندارد، چون نماز را به عنوان تخلیه‌ی روانی می‌خواند و روانشناسان این‌گونه برایش شرح داده‌اند، نه چون حکم خدا است باید انجام دهد، تا وظیفه داشته باشد حجاب را هم به جهت آن‌که حکم خدا است رعایت کند. این یعنی تركیب سنت و مدرنیسم. ولی آن‌هایی که حقیقت انقلاب اسلامی‌ را می‌شناسند راهشان از این راه‌ها جدا است.
سکولارهای دین‌دار اگر از جهتی هم در كنار انقلاب اسلامی آمده‌اند، ذات قدسی انقلاب طوری است که این افراد را از خود دور می‌کند. نور انقلاب اسلامی‌ به آنهایی كه می‌‌خواهند ظلمات مدرنیته را با محوریت دنیا - به جای محوریت قیامت - و حاكمیت نفس اماره را تحت پوشش علم تجربی به صحنه بیاورند، نمی‌‌رسد. اینها بخواهند یا نخواهند حجاب انقلاب اسلامی‌ هستند. زیرا رویکرد انقلاب اسلامی‌ رویكرد دیگری است که در تقسیم‌بندی‌هایی مثل پست‌مدرنیسم و یا جمع سنت و مدرنیسم نمی‌گنجد، چون در تمام این تقسیم‌بندی‌ها روح حاکم، روح غربی است و سکولاریسم در آن جریان دارد. انقلاب اسلامی عامل گشایش افق تازه‌ای است که می‌خواهد از مدرنیسم به‌کلی عبور کند و حقیقتِ آن به‌تدریج از باطن به ظاهر می‌آید و چون غرب و نگاه سکولارزده از پشت حجاب خودبینی و انسان‌محوری به انقلاب اسلامی می‌نگرد هرگز به حقیقت و عظمت انقلاب پی نمی‌برد.