تربیت
Tarbiat.Org

زهرا(س) برترین بانوی جهان
آیت الله ناصر مکارم شیرازی

تفسیر فشرده

در این بخش از خطبه بانوى اسلام(علیها السلام) نیز به نکات مهمى اشاره شده، از آن جمله:
1ـ مسئولیت سنگین مسلمانان در ابلاغ رسالت و گسترش اسلام در جهان، و پاسدارى از قوانین و تعلیمات و ارزش هاى اسلامى، مسئولیت هاى خطیرى که اگر آن را به دست فراموشى بسپارند باید منتظر مجازات و کیفر الهى و دورى از رحمت بى پایانش باشند.
2ـ عظمت قرآن ناطق را به عنوان یک کتاب ناطق و نور آشکار و چراغ پرفروغ که با ظلمت هاى جهل و تعصب و خرافات به مبارزه بر مى خیزد دقیقاً گوشزد فرموده است.
همان کتابى که ظاهرش زیبا و پرنور، باطنش آشکار و پربار، دلایلش قانع کننده و نجات بخش است.
همان رهبرى که نجات پیروان خود را تضمین کرده، و دعوت آنها را به بهشت جاویدان بر عهده گرفته است.
همان فرشته نجاتى که با منطق فصیحش دلایل توحید را آشکار ساخته، و مبانى عقیدتى را با براهین روشنش استحکام بخشیده و برنامه هاى عملى را که در مسیر تکامل انسانیّت مورد نیاز اوست تبیین کرده و «مُجاز» را از «ممنوع»، «نیک» را از «بد»، و «حق» را از «باطل» مشخص نموده است.
3ـ در بیان فلسفه احکام ضمن عبارات کوتاهى، داد سخن داده، از ایمان گرفته تا وفاى به نذر، و از توحید گرفته تا ترک کم فروشى، هر یک را با جمله گویایى توصیف نموده است.
چه تعبیر جالبى : «خداوند ایمان را براى پاک ساختن شما از آلودگى شرک قرار داده است»، این تعبیر به خوبى نشان مى دهد که حقیقت توحید و «معرفة الله» در سرشت انسان وجود دارد، اسلام براى آن آمده است که آلودگى هاى عارضى را که از طریق شرک حاصل مى شود، شستشو کند، همان گونه که یک لباس سفید را بعد از آلودگى مى شویند تا رنگ اصلیش آشکار گردد.
خداوند «نماز» را براى دمیدن روح تواضع در انسان ها، و پایین کشیدن سرکشان از مرکب غرور، از طریق سجده و رکوع و نیایش به درگاه پروردگار تشریع فرموده.
«زکات» سبب مى شود که روح انسان از اسارت وابستگى به اموال و زخارف دنیا رهایى یابد، و ثروت جامعه از طریق تقویت بنیه مالى محرومان رشد کند.
«روزه» انسان را بر هواى نفس مسلّط ساخته، و روح اخلاص را در او مى دمد و شکوفه هاى تقوا را بر شاخسار وجودش آشکار مى سازد.
کنگره عظیم اسلامى «حج» پایه هاى اسلام را مستحکم نموده، و قدرت و توان مسلمین را در زمینه هاى مختلف فکرى و فرهنگى و نظامى و سیاسى افزایش مى دهد.
عدالت اجتماعى، کینه ها را از دل مى شوید، و به نابسامانى ها، سامان مى بخشد. خداوند از طریق قبول رهبرى پیشوایان معصوم، به مسلمانان نظام اجتماعى سالم مى دهد و در خط تولید، و دور از هر گونه نفاق و پراکندگى، به حرکت در مى آورد.
همچنین براى هر یک از جهاد و صبر و استقامت و امر به معروف و نهى از منکر و مسائل مربوط به قصاص و پایبند بودن به تعهدات، و مبارزه با کم فروشى و پاکدامنى ها از بى عفتى و ترک شرب خمر، انگشت روى نقاط حساس گذارده و جان کلام را بیان فرموده است.
4ـ بانوى اسلام(علیها السلام) بار دیگر به مسأله مسئولیت مسلمانان در برابر اسلام و قرآن باز مى گردد، و آنها را به تقوا دعوت مى کند، مخصوصاً روى مسأله عاقبت و پایان کار تکیه کرده، و بر این اصل اصرار مىورزد که : مراقب باشید و کارى کنید که مسلمان از دنیا بروید! قلب و جان خود را به نور علم و دانش روشن سازید که فقط آگاهان احساس مسئولیت مى کنند و از خدا مى ترسند و در خط تقوا گام بر مى دارند.