تربیت
Tarbiat.Org

قوه قضائیه و قضا در کلام امام و رهبر
مرکز غدیر‏‏‏

سرعت و اتقان، دو عنصر مهم در دستگاه قضایی‏

دو چیز، در دستگاه قضایی اهمّیت دارد و برای یک قاضی هم می‏تواند حقیقتاً هدف کارش باشد: یکی سرعت، و دیگری اتقان است. اگر کار سریع انجام نگیرد، همان عیب بزرگی می‏شود که سابقاً در دستگاههای قضایی دوران طاغوت بود و آثار و نشانه‏هایش هم در بعضی گوشه و کنارهای بعد از انقلاب، هنوز وجود داشت. فلان دستگاه، در فلان بخش از بخشهای قضایی، چند هزار پرورنده در قفسه‏های متراکم و کهنه داشت. واقعاً چیز خیلی بدی است. از این مسأله، باید پرهیز بشود. هر کاری که سرعت را تأمین و تضمین می‏کند، مطلوب است. مردم اگر ببینند رسیدگی سریع انجام گرفت، احساس آرامش و تشقی خاطر می‏کنند که عدالت اجرا می‏شود.
چرا تأخیر حدود الهی، شرعاً حرام و ممنوع است و هیچ کس حق ندارد حد الهی را از زمان خودش تأخیر کند و حکم که شد، باید حد اجرا بشود؟ برای خاطر این که با تأخیر، آن اثری که بر اجرای حد مترتب است، تقریباً از بین می‏رود، یا خیلی کم می‏شود. حالا یک نفر می‏آید شکایتی بکند، این پرونده را شش ماه، یک سال، دو سال، ده سال نگهدارند؛ مخصوص در بعضی از قضایایی که کسانی هم به خاطر این، در زندانند و از تصرف در اموالشان، محروم و ممنوعند. با با این تأخیر، همین طور همه چیز، بین زمین و آسمان معلق است، تا یک وقت این پرونده در بیاید. این، چیز خیلی بدی است.
دومی، اتقان است. اگر ما بسرعت پرونده را ببینیم و تمام کنیم، ببندیم و کنار بگذاریم؛ اما غیر متقن، خیلی خوب است؟ رسیدگی‏یی که با توجه به جوانب قضیه و شواهد و دلایل، متقن نباشد، می‏خواهد سریع و یا بطی‏ء باشد - حالا فرض کردیم بطی‏ء - چه سودی دارد؟ این طور سیدگی، اصلاً نشود، بهتر از این است که بشود. وقتی بنا شد خطا و اشتباه و خلاف واقع در آن وجود داشته باشد، در این صورت، سرعت چه حسنی محسوب می‏شود؟ پس این دو مورد - اتقان و سرعت - باید با هم رعایت بشود.