تربیت
Tarbiat.Org

قوه قضائیه و قضا در کلام امام و رهبر
مرکز غدیر‏‏‏

تعیین اهم و مهم در دنبال گیری مشکلات جامعه‏

نکته‏ی هفتم این است که در دنبال‏گیری مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، واقعاً اهم و مهمی درست کنیم. یعنی هیأت رئیسه و سیاستگذاران فضایی - هر مجموعه‏یی که هستند - بنشینند موارد را الاهم فی الاهم کنند و مهمترین آنها را دنبال نمایند؛ چون واقعاً امروز در جامعه موارد بدی وجود دارد که همه را باید دستگاه قضایی دنبال کند. ببینیم واقعاً کدامها رابایستی در درجه‏ی اول قرار داد. الان مثلاً در جامعه فساد و ارتشاء و جرایم ضد انقلابی و براندازی و خدعه و تزویر و جعل و امثال اینها وجود دارد. در میان این موارد، کدام از همه مهمتر است؟ من خیال می‏کنم اگر بخواهیم دنبال اهم بگردیم، همین مسأله‏ی فسادهای مالی و اخلاقی و ارتشاء و تزویر و امثال اینها، چیزهایی است که بخصوص از مردم سلب امنیت می‏کند و واقعاً در رتبه‏های بالا قرار می‏گیرند. . . .
حالت نا امنی واقعاً در جامعه چیز بدی است، باید با آن مبارزه کرد. خدای متعال بر مردم قریش منت می‏گذارد و می‏فرماید: الّذی اطعمهم من جوع و امنهم من خوف (25). حضرت ابراهیم به پروردگار عرض می‏کند: رب اجعل هذا بلدا امنا (26). امنیت این قدر مهم است. ما که حکومت اسلامی هستیم، باید در جامعه‏مان امنیت وجود داشته باشد و مردم باید خاطرشان جمع باشد.
با مردم حرف بزنید و کارهای مثبت اقدامات مو تصمیمات خوبی را که انجام می‏گیرد، با آنها در میان بگذارید. مثلاً بگویید برای افراد فلان کارت را صادر کرده‏ایم که بعد از این، وقتی به عنوان مأمور دولت و یا دادستانی به سراغ مردم می‏آیند، این شبهه وجود نداشته باشد که از جای دیگر آمده‏اند. مردم باید توجیه بشوند، باید آموزش قضایی عمومی به آنها داده بشود و باید عدالتخواهی و اطمینان به انس با عدالت در جامعه مطرح شود.(27)
من خدا را شاکرم که بحمداللّه بعد از آن که این قوه به وسیله‏ی یک عالم روشن بین فاضل پایه گذاری شد، امروز هم به وسیله‏ی یک عالم روشن بین، فاضل، آگاه و نو گرا اداره می‏شود. آنچه موجب این می‏شود که بنده قلباً خدای متعال را سپاسگزاری کنم، این است که بحمداللّه امروز ایشان با برخورداری از علم و نگاه عالمانه به مسائل، تکیه‏ی به معلومات فقهی وسیع، گرایش به بکارگیری روشهای نو و علمی برای پیشرفت امور، بعلاوه‏ی نگاه کلان به مسائل قوه‏ی قضاییه - که این چیز بسیار مهمی است که ما قوه‏ی قضاییه را مثل یک رکن و یک عنصر اصلی در کل نظام ببینیم و تأثیر آن را در مدیریت کلان نظام در نظر بگیریم - با شجاعت و قاطعیت، مدیریت قوه را در دست دارند بنده با گذشت کمتر از یک سال، آثار این انتصاب بجا و بموقع و مبارک را مشاهده می‏کنم. . .
دستگاه قضایی اسلام یکی از کار آمدترین دستگاههاست ما احتیاجی نداریم که برای مواد قضایی یا قوانین لازم برای اداره‏ی دستگاه قضایی یا نحوه‏ی اجرای عدالت، از هیچ نظامی، از هیچ کشوری، از هیچ تمدن دیگری چیزی وام بگیریم؛ در اسلام همه چیز پیش بینی شده است. قوانین باید طبق مقررات اسلامی تنظیم و آماده بشود و با جرم به هر شکلی مقابله گردد.
این غلط است که اگر مجرم به یک مجموعه‏ی سیاسی وابسته باشد، باید در مقابل او کوتاه آمد؛ چرا؟ چون اگر مجرمیت او مورد تأکید قوه‏ی قضاییه قرار بگیرد، جنجال خواهد شد! قرآن کریم می‏فرماید و ان یکن لهم الحق یأتو الیه مذعنین ؛ اگر قضاوتی که می‏شود، بر خلاف مصلحت آنها باشد، جنجال می‏کنند؛ اما اگر بر طبق نیل و نظر و آنها باشد، آن وقت آن را قبول می‏کنند! بعد می‏فرماید: افی قلوبهم مرض . این قضاوت قرآن است. . .
قوه‏ی قضاییه برای اداه‏ی خود، در درون خود دچار کمبود عناصر صالح نیست. بحمداللّه در قوه‏ی قضاییه - بخصوص در این بیست سال اخیر - عناصر مؤمن، سالم، کار آمد، پر نشاط و جوان هستند؛ به قدری که بتوانند این قوه را بخوبی اداره کنند و برای مدیریت قوه، دستها و بازوها و سرانگشتهای کار آمدی باشند که بتوانند کارها را سامان ببخشند. باید ان‏شاءاللّه از عناصر جوان و مؤمن و پرشور و بانشاط و با ایمان و معتقد به اسلام استفاده بشود.
بنده به آینده‏ی قوه‏ی قضاییه امیداوارم هستم. البته از خدای متعال دایماً می‏خواهم که به رئیس محترم قوه‏ی قضاییه، مسؤولان عالی رتبه، قضات محترم، مسؤولان بخشهای مختلفی که کارهای سنگین بر دوش آنهاست و بعضاً مشاهده می‏شود که بعضی از آنها در تبلیغات مورد هجومهای غیر عادلانه و غیر منصفانه‏یی هم قرار می‏گیرند، صبر و قوّت بدهد و کمک کند و تا بتوانند این بار سنگین را بردارند و خدا را از خودشان راضی کنند.(28)