تربیت
Tarbiat.Org

تأملی در نشانه های حتمی ظهور
نامشخص

نسب سفیانی

روایات به چهار شکل به ظاهر متفاوت، از نسب سفیانی سخن گفته اند:
1. سفیانی از قریش است:
امام علی (ع) فرموده اند:
....و یکون بالوادی الیابس عده عدیده، فیقولون له: یا هذا، ما یحل لک ان تضیع الاسلام...فیقول: لست بصاحبکم. فیقولون: الست من قریش... و یخرج راغبا فی الاموال؛(192)
... در سرزمین خشک، تعداد اندکی نزد سفیانی می روند و به او می گویند: سزاوار نیست که تو باعث از میان رفتن اسلام شوی....او می گوید: من امیر شما نیستم. آن ها می پرسند: آیا تو از قریشی نیستی... و او به طمع به چنگ آوردن ثروت خروج می کند.
2. سفیانی از بنی امیه است:
....قال الاحنف من ای قوم السفیانی؟ قال امیرالمومنین علیه السلام: هو من بنی امیه...؛(193)
....یکی از اصحاب امام علی(ع) به نام احنف ازآن حضرت پرسید: سفیانی از کدام قبیله است؟ امام علی فرمود: او از بنی امیه است.... .
3. سفیانی از نسل ابوسفیان است:(194)
از جمله امام سجاد (ع) در این باره فرموده اند:
....و هو من ولد عتبه بن ابی سفیان...؛(195)
.... او از نسل عبته بن ابوسفیان است.... .
4. سفیانی از نسل زن جگرخوار است:(196)
از جمله امام علی(ع) به روایت امام صادق (ع) فرموده اند:
یخرج ابن آکله الاکباد من الوادی الیابس...؛(197)
پسر زن جگرخوار از سرزمین خشک قیام می کند... .
در این چهار دسته روایات، الفاظی که نسب او را بیان می کنند، به ظاهر اختلاف دارند، اما همگی به یک حقیقت اشاره دارند، چرا که ابوسفیان از قریش و از خاندان بنی امیه و زن جگر خوار نیز لقب همسر اوست.(198) بر این اساس، همه روایات اتفاق دارند که سفیانی از نسل ابوسفیان است.
چنان که مشاهده می شود از میان این روایات، تنها سه روایت در منابع شیه ذکر شده که سند هر سه ضعیف است و از سوی دیگر در گذشته تاریخ از نسل ابوسفیان کسانی وجود داشته اند که یا خود مدعی بوده اند همان سفیانی موعود هستند، یا اطرافیانشان چنین ادعا کرده اند(199) و به همین دلیل احتمال جعل در این روایات قوی است. از این روف این روایات قابل اعتماد نیستند و البته تعبیر سفیانی که در روایات متواتری آمده است، لزوما به نسب او اشاره ندارد، بلکه می تواند به هدف توجه دادن افکار مسلمانان به این واقعیت باشد که روش سفیانی همان روش ابوسفیان است و چنان که ابوسفیان تمام تلاش خود را برای مقابله با پیامبر اکرم(ص) به کار گرفت، او نیز برای شکست دادن امام مهدی (عج) به هر کاری دست خواهد زد. پس مردمان عصر ظهور، باید به این واقعیت توجه داشته باشند و از همکاری و همراهی با او بپرهیزند.