تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه جنّ، شیطان و جادوگر در عالم
اصغر طاهرزاده

سحر و بی‌نتیجه‌بودن آن

در جواب این‌که سؤال فرمودید چرا سحر حرام است، عرض می‌کنم سحر یک نوع جهت‌گیری به طرف عوامل غیرالهی است و لذا هم فعل ساحر حرام است، هم فعل آن‌کس که نزد ساحر می‌رود. حتی از ظاهر آیات برمی‌آید که سِحر از مشروب‌خوردن و قماركردن بدتر است. و چون در سحر جهت ساحر و شخصی که به ساحر رجوع می‌کند، غیر الهی است به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید. زیرا قرآن می‌فرماید: «وَلَا یُفْلِحُ السَّاحِرُ حَیْثُ أَتَى»؛(14) ساحر هیچ وقت نه رستگار می‌شود و نه نتیجه می‌گیرد و نه نتیجه می‌دهد، هر جا بیاید. چون آن ساحرانی هم که حرفه‌ای هستند با ضعیف‌ترین و پست‌ترین جنیان ارتباط دارند، جنیانِ فهمیده و عاقل هیچ‌وقت به جادوگران اعتنا نمی‌کنند. مگر آدم‌های ضعیف و نفهم در بین ما انسان‌ها کاری می‌توانند بکنند که جنیان نفهم بتوانند کاری بکنند؟ در دنیای خودمان آدم‌های سودجو و خودخواه می‌توانند به آدم‌های ساده و ضعیف و بی‌دین زور بگویند. در رابطه با جن‌ها هم آن‌هایی که ساده‌تر و ترسو هستند به تسخیر جادوگران در می‌آیند، آن‌هایی که می‌شود با حیله و تهدید در اختیار گرفت. خود جن‌ها هم از این تسخیرها که به دست جادوگران انجام می‌شود ناراحتند، مثل آدم‌هایی که از دست ارباب خود ناراحت‌اند ولی توان و هنر مخالفت ندارند، لذا جنّیان تسخیرشده اگر در فرصتی توانستند به خود جادوگران ضربه بزنند حتماً می‌زنند. آقای ایوبی قائنی در کتاب «سفینةالصادقین» قضیه‌ای را نقل می‌کنند از فردی که چند جن در اختیار داشت و از این طریق بقیه را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد و در یک غافلگیری همان جن‌ها او را خفه کردند.
باید متوجه بود که همه‌ی ما در معرض امتحان هستیم و لذا در مشکلاتی قرار می‌گیریم تا معلوم شود در مشکلات و مصیبت‌ها به کجا رجوع می‌‌کنیم، پس از مدتی مشکلات می‌روند، حال اگر به غیر خدا رجوع کرده باشیم در این امتحان روسیاه می‌شویم، همان‌طور که رضا خان و صدام آمدند و رفتند و روسیاه شدند و عده‌ای مثل مرحوم مدرس«رحمة‌الله‌علیه» و حضرت امام خمینی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» تحت تأثیر قلدری آن‌ها قرار نگرفتند و روسفید شدند، ولی عده‌ای هم به همان‌ها پناه بردند و روسیاه شدند، در سایر امور هم قضیه از همین قرار است.
عده‌ای در مشکلات به فالگیر پناه می‌برند و به ظاهر هم كارشان درست می‌شود، غافل از این‌که علت رفع مشکل آن‌ها به آن‌جهت بود که مدت امتحانشان به‌سر آمد، اما با رجوع به فالگیر و جادوگر در رویارویی با آن مشکلات، روسیاه شدند. مگر می‌شود از طریق حرام كسی به نتیجه برسد؟ مثل شاه كه به نتیجه نرسید، شاه ساواك درست كرد تا جوانان ما را شکنجه كند و آن‌ها را از جلو راه خود بردارد. ولی با این کار سرنوشت خود را بدتر كرد و روز به روز خود را به سقوط نزدیک‌تر نمود.
آیه‌ای که عرض شد روشن می‌کند که ساحر هیچ موقع و در هیچ شرایطی نه برای خودش می‌تواند کاری بکند و نه برای بقیه.