تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه تاریخی حادثه‌ها و هنر اصحاب کربلا در فهم آن
اصغر طاهرزاده

سخت‌ترین وَهم

12- این شهیدانِ سالخورده، رشیدانه همچون جوانان، برخاستند و کمر خود را بستند تا نگذارند حسین(ع) در این دشت تنها بماند، که در آن صورت حقیقت تنها مانده است. خود را در منظر آن حضرت تا مرز شهادت جلو بردند و حضرت از آن‌ها تشکر کرد و دعایشان نمود تا شما نیز همواره در منظر رهبرِ قدسی امروزتان زندگی در میدان مبارزه با ظلمات دوران را با هیچ‌چیز دیگر عوض نکنید و از دعای رهبری بهره‌مند شوید.
کسانی که امروز متوجه انگشت اشاره‌ی رهبر قدسی خود نیستند و گرفتار محافل حزبی و قبیلگی خود شده‌اند مطمئناً فرصت عملِ به هنگام را از دست می‌دهند. با نظر به نوری که خداوند به اصحاب بزرگوار امام حسین(ع) داد سعی کنید آن‌طور نباشید که بر مبنای تعلق به حزب و گروهتان به رهبری‌تان رجوع نمائید. رزمند‌گان که اکثراً شهید شدند به ما آموختند ماورای دعواها و شلوغی‌های گروه‌ها و افراد، نظر را باید از ولیّ فقیهِ زمانه بر نداریم و به همین جهت آن‌ها توانستند بهترین انتخاب را داشته باشند و آن شهدا امروز زیر سایه‌ی حضرت امام(ره)، در برزخ چه قهقه‌هایی دارند. چون در زمان حیات خود با آن نورانیت خاص، تنها مقابل دشمن اسلام و مدافع نظام اسلامی بودند.
انس بن حرث آن صحابی نورانی بر بام تاریخ آمد تا پیام دهد!
«ای رهگذر اینک که من در خاک کربلا خفته‌ام به محمدییین بگو سرفرازی آن است که همواره در کنار قرآن، به دودمان محمد(ص) وفادار باشید و در این مکتب، عشق و شور بیندوزید تا دریچه‌های رجوع به حقیقت همواره برایتان گشوده بماند.»
در چنین فضایی که اصحاب امام ایجاد کردند همواره با امام حسین(ع) زندگی خواهید کرد و نفس مطمئنه‌تان بر نفس امّاره‌تان حاکم می‌ماند و در جنگ بین وَهم و عقل، به نفع عقل عمل می‌کنید.
برای حاکمیت قوه‌ی عاقله بر قوه‌ی واهمه باید به امام حسین(ع) رجوع کرد تا با روحیه جهادی بر واهمه غلبه یابیم. سخت‌ترین وَهم، ترس از مرگ است. وقتی ترس از مرگ ریخت تمام وَهم‌ها می‌ریزد و این با روحیه‌ی جهادی که از حضرت سیدالشهداء(ع) می‌گیرید ممکن می‌شود.
پروردگارا! به حقیقت رازهایی که بر اصحاب کربلا نمایاندی، ما را از بصیرتی که در این دوران نیاز داریم محروم مگردان.
پروردگارا! به حقیقت حسین(ع) ما را از تشعشعات حسینی که موجب تقویت عقل و ایمان و عاطفه‌ی معقول ما می‌شود، محروم مگردان. و به حقیقت آن حسینی که اصحاب بزرگوار آن حضرت با نسبت‌دادن خود به او، مسّ وجود خود را طلا کردند، نسبت ما را از امام حسین(ع) روز به روز افزون بدار.
پروردگارا! به حقیقت حضرت اباالفضل(ع)، رسم وفاداری و مردانگی را به ملت ما عطا بفرما.
پروردگارا! به حقیقت زینب(س)، نور عاطفه و ایمان و عقل را به زنان ما مرحمت بفرما.
پروردگارا! به حقیقت یاران حسین(ع) ما را در این زمانه در ذیل انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری موفق به بهترین عمل بگردان.
پروردگارا! این انقلاب لطف بزرگ توست به این ملت، به حقیقت حسین(ع) و اصحاب حسین ما را در درک این انقلاب و سربازی این انقلاب موفق بدار.
الهی! مسئولینی که با بصیرت تمام، آزاد از حزب بازی‌ها و باند بازی‌ها، با زمان‌شناسی و درک شرایط تاریخی، خود را وقف خدمت‌گذاری به انقلاب و به ثمررساندن اهداف آن کرده‌اند، موفق و مؤید بدار.
پروردگارا! مقام معظم رهبری، این زبان هدایت تو در این قرن را در پناه خودت از همه‌ی بلیات سمایی و ارضی محفوظ بدار.
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»