تربیت
Tarbiat.Org

انقلاب اسلامی، بازگشت به عهد قدسی
اصغر طاهرزاده

راز گشایش مشکلات

خداوند می‌فرماید: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللّهِ إِنَّ فِی ذَلِكَ لآیَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»؛ ای موسی این مردمی‌ را که کنار تو آمدند و دارند در این شرایطِ سخت در مقابل فرعون و فرهنگ فرعونی مقاومت می‌کنند، به یادشان بیاور که در تاریخ گذشته روزهایی بوده که آن روزها خداوند الطاف خاصی به بندگانش کرده است، و یاد آوری چنین روزهایی، اگر اهل پایداری و شکیبائی در دین باشید، و نعمت‌های خدا را همواره در نظر داشته باشید، موجب بصیرت و هوشیاری شما می‌شود. چون در آخر آیه فرمود: «إِنَّ فِی ذَلِكَ لآیَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»؛ «صَبَّارٍ» یعنی دیندارانی که در کنار دینداری، مقاومت و پایداری پیشه می‌کنند. می‌گوید آن کسانی که در دین بنای مقاومت دارند بدانند این مقاومتِ دین‌دارانه، آینده‌ی درخشانی دارد، و سنت تحقق ایام‌الله برای آن‌ها نیز جاری می‌شود. یعنی همان‌طور که جوانان دین‌دار درنظام ستم‌شاهی صبارانه و شکورانه ایستادند و ایام‌الله انقلاب نصیبشان شد، این سنت همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد، مقاومتی دیگر و «ایام‌الله» دیگر. فرمود: «وَذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللّهِ»؛ به مردم دین‌دار بگو که؛ ما سنت ریزش رحمت‌های خاصه و الطاف خود را بر ملت‌های بسیار صبور و متدین و پرقوت و پرمقاومت تعطیل نکرده‌ایم.
دو چیز است که ما را نسبت به آینده امیدوار می‌کند یکی صبر در دینداری و دیگر راضی‌بودن نسبت به ‌آنچه که در ازای دین‌داری نصیب ما می‌شود و این‌که دست خدا را در الطافی که می‌نماید، نادیده نگیریم. «شَكُور» یعنی کسی که لطف خدا را می‌بیند و می‌پسندد. همان‌طور که جوانان دفاع مقدسِ هشت‌ساله، به همان خاک و خون‌های جبهه شاکر بودند، چون در دل آن صحنه‌ها، عظمت پروردگار و دست لطف او بیشتر ظاهر بود و آن‌ها هم چشم خود را در دیدن آن عظمت‌ها بر هم نگذاشته بودند. می‌فرماید: با روحیه‌ی صبر و شکر حقایقی برای افراد کشف می‌شود که در نهایت منجر به ظهور منجی برای امت خواهد گردید، همان‌طور که بنی اسرائیل در کنار حضرت موسی(ع)صبر و شکر پیشه کردند و راه خروج از سلطه‌ی فرعون برایشان گشوده شد و راز گشایش مشکلات همین صبر و شکر است.
اگر تصور کنیم ما با اعتماد به برنامه‌های خودمان می‌توانیم راهِ برون‌رفت از ظلماتِ دوران را ایجاد کنیم، مأیوس می‌شویم، ولی اگر بدانیم وقتی در تحت حکم خدا، صبر و شکر پیشه کنیم، خداوند راه برون رفت را می‌گشاید، امیدوارانه کار خود را ادامه می‌دهیم. همان‌طور که معلوم نشد انقلاب اسلامی چگونه بر نظام شاهنشاهی پیروز شد و یک مرتبه در عرض یک سال انسجام نظام شاهنشاهی به هم ریخت و بالأخره کارها منجر به فرار نخست وزیر نظام شاهنشاهی شد، در ادامه‌ی کارها نیز تا آن‌جا که مردم ما در تحت حکم پروردگار و با رعایت شریعت الهی عمل کردند و صبر و شکر را ادامه دادند، گشایش‌ها یکی بعد از دیگری ظاهر شد. ما نمی‌دانیم مشکلاتِ در پیش رو چگونه بر طرف می‌شود ولی می‌دانیم اگر قاعده‌ای که آیه‌ی فوق می‌فرماید، رعایت شود، چیزی نمی‌گذرد که راه برون رفت از مشکلات در منظر نظام اسلامی باز می‌گردد. همان‌طور که راه خروج از مصر برای بنی‌اسرائیل از دل دریای نیل باز شد ولی فرعونیان نتوانستند از آن راه استفاده کنند و در همان راهی که برای بنی‌اسرائیل باز شده بود، آب دریا احاطه‌شان کرد و همگی نابود شدند. اگر به قدرت آمریکا و شاخ و شانه کشیدن‌های اسراییل نگاه کنیم، و «ایام‌الله» را فراموش کنیم، می‌بینیم چقدر توطئه‌هایشان پیچیده و همه جانبه است و امکان برون رفت از آن‌ها نیست. اما اگر یادمان باشد فقط برای این‌که ملتی می‌خواهد دین خدا را حاکم کند با این توطئه‌ها روبه‌رو است، پس حتماً آن سنتی که بارها و بارها به مدد دین‌داران آمده است به مدد ما نیز خواهد آمد، و در نتیجه پایداری و شکر را ادامه می‌دهیم و نتایج آن را نیز به لطف الهی خواهیم دید.