تربیت
Tarbiat.Org

صلوات بر پیامبر(ص)؛ عامل قدسی شدن روح
اصغر طاهرزاده

مقدمه

مسلّم در راستای سلوک الی‌الله نظر به انسان‌هایی که سراسر وجود آن‌ها نمایش پاکی و کمال می‌باشد بسیار کارساز است، و ذات مقدس رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) چنین انسان‌هایی هستند. حال اگر ذکر و فکر انسان‌ تماماً نظر به آن‌ها باشد، عملاً سیر روحانی او به سوی آن‌ها خواهد بود و به کمک نور توجه به پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) به راحتی از ظلمات دنیا عبور خواهد کرد و با حقایق عالم وجود روبه‌رو می‌گردد.
کتابی که در اختیار عزیزان قرار دارد تلاشی است برای نگریستن به ذوات مقدس پیامبر و ائمه معصومین(ع) و چشم‌برنداشتن از آن‌ها که توسط استاد طاهرزاده بیان و تنظیم شده است، تا در عین توجه دادن به جایگاه روحانی وجود اقدس رسول خدا(ص) معنی صلوات برای آن حضرت و اهل بیت ایشان روشن گردد و إن‌شاءالله وسیله‌ای باشد تا عزیزان با معرفت لازم متذکر به ذکر شریف «صلوات» گردند و از برکات فوق‌العادة آن برخوردار شوند.
گروه فرهنگی المیزان
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
(إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا((1)
در مدخل سالگرد بعثت پیامبر اعظم(ص)، مقام جامعیت انسانیت، انسانُ‌ ‌الْكُلّ، مظهر کامل مقام همة انبیاء و اولیاء به ظهور اسم جامع «الله»، آنچه كه شایسته است مورد نظر باشد توجه به مقام آن حضرت است. در چنین شبی توجه‌ها را به پیامبری بیندازیم که افق انسانیت ‌است، تا روشن شود هرکس از شناخت و تبعیت آن حضرت باز بماند، از خود باز مانده است.
خداوند در قرآن نسبت به پیامبر(ص) یك پیامی و یك وظیفه‌ای و یك هدایتی برای ما مطرح فرموده است. می‌فرماید: ای انسان‌ها! ای همه انسان‌ها! قضیه از این قرار است که؛ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»؛ خدا و ملائکه او بر پیامبر صلوات می‌فرستند، ای مؤمنین شما هم بر او صلوات بفرستید و همگی به طور کامل تسلیم او شوید.
با دقت در آیه مذکور که می‌فرماید خدا و ملائکه بر پیامبر(ص) صلوات می‌فرستند، روشن می‌شود که این یك قاعده كلّی و یك سنت و ناموس جاری در هستی است كه همه كروبیان و همة ملائکه عالم قدس و حتّی خود خداوند، كه جامع همه كمالات است، بر پیامبر خدا(ص) درود می‌فرستند.(2) بعد نتیجه می‌گیرد که ای مؤمنین! شما هم اوّلاً؛ درود بفرستید، ثانیاً؛ با تمام وجود و به نحو کامل تسلیم او شوید تا شأن‌ شما هم، شأن ساکنان عالم قدس گردد و خدایی شوید. یعنی حال كه دانستید اهل عالم قدس و ملكوت و حتی خود خداوند بر پیامبر خدا(ص) درود می‌فرستند، اگر می‌خواهید قدسی شوید و جهت جانتان به سوی عالم قدس باشد و شأن شما هم‌شأن ملائكه گردد و خدایی شوید، «صَلُّوا عَلَیْهِ»؛ شما هم به پیامبر(ص) درود بفرستید.
از این آیه بر می‌آید که با درودفرستادن بر پیامبر خدا(ص) جان و قلب انسان هماهنگ با عالَم الهی خواهد شد و متخلق به صفات الهی می‌گردد، پس «صَلُّوا عَلَیْهِ» بر او صلوات بفرستید تا با صلوات بر محمّد و آل او، نبض جان شما نیز چون نور جاری در عالم قدس، به سوی حضرت «الله» سیر کند. با این آیه خبر می‌دهند که اگر شما هم در آن وادی که خدا و ملائکه قرار دارند، وارد شوید، هم‌سنخ آن عالم می‌گردید و لذا از پیامبر(ص) روایت است که؛ «هرگاه نام من نزد فردی برده شود و او بر من صلوات نفرستد، از رحمت الهی دور افتد و او را به دوزخ برند». (3)زیرا وجود مقدس پیامبر(ص) دریچة نظر به عالم قدس و بهشت الهی است. حال اگر کسی از آن حضرت روی برگرداند، و وقتی نام آن حضرت در مجلسی برده شود از طریق صلوات بر او، نظر خود را بر وجود مبارک او نیندازد، عملاً به بهشت الهی پشت کرده است.
مقام اسم جامع الهی یعنی «الله» و نیز ملائكه یعنی مظاهر اسماء الهی‌، بر پیامبر خدا(ص) درود می‌فرستند و نظر به آن حضرت دارند و در آینة وجود آن حضرت زیبایی‌ها و کمالات قابل ستایش را می‌بینند. حال اگر شما می‌خواهید نزدیك به خدا و هم‌سنخ ملائكه شوید، «صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»؛ به زیبایی‌های وجود نورانی آن حضرت بنگرید و نه فقط با شعور قلبی بر آن حضرت درود فرستید ، بلكه در مقام عمل تسلیم کامل او شوید. یعنی هم جنبه قلبی شما با درود بر پیامبر خدا(ص) قدسی گردد و چشم‌تان، چشم الهی شود، هم قوای تحریکی و عقل عملی شما پذیرای قول و فعل پیامبر(ص) گردد، تا آن هماهنگی كه لازمه وجود شما با خداوند است از طریق تسلیم‌شدن بر پیامبر(ص) كه مقامش مقام وحدت و هماهنگی صِرف با اَحدیت است، در شما نیز ایجاد شود. خوشا آن صلوات و تسلیمی كه موجب تقرب جان به عالم ملائکه و حضرت رب‌العالمین می‌‌شود.
در روایت از ابابصیر داریم که می‌گوید؛ «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» قَالَ الصَّلَاةُ عَلَیْهِ وَ التَّسْلِیمُ لَهُ فِی كُلِّ شَیْ‏ءٍ جَاءَ بِه».(4)‏ از امام صادق(ع) از آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» سؤال کردم. فرمودند: یعنی بر او صلوات بفرست و در هر چیزی که آورده تسلیم او باشد. چون تسلیم دستورات خداشدن، یک نحوه هماهنگی با قلب مبارک آن حضرت است، قلبی که محل اسرار عالم هستی است و مورد توجه خدا و ملائکه الهی است.