تربیت
Tarbiat.Org

زن، آن‌گونه که باید باشد (زن - خانواده - بحران)
اصغر طاهرزاده

همسران صالح، بستر تعالی مردان

3- اسلام به مؤمنین متذكر می‌شود كه خوبی‌های همسرانتان را از الطاف خدا بدانید و سخت پاس دارید. به‌طوری كه رسول‌خدا(ص) می‌فرمایند: «مؤمن، پس از تقوای الهی، چیزی بهتر از زن پارسایی كه چون فرمانش دهد، اطاعت كند و اگر بدو نگرد، مسرورش كند و اگر در بارة او قَسَم خورد، قَسَم‌اش را رعایت كند، و اگر غایب شود، مال وی و عفت خویش را حفظ كند، چیزی بهتر از چنین زنی نیابد».(120)
همچنان‌كه به مردان متذكر می‌شود: «مَنْ رَزَقَهُ اللهُ امْرَأةً صالِحَةً فَقَد اَعانَهُ عَلی شَطْرِ دینِهِ، فَلْیَتَّقِ اللهُ فِی الشَّطْرِالْباقی»(121) هركس را همسر صالحی داده‌اند، عملاً وی را در نصف دین‌اش یاری كرده‌اند، باید در بارة نصف دیگر آن از خدا بترسد و تقوا پیشه كند.
4- پیامبر(ص) در راستای حاكمیت محبت و احترام در فضای خانه می‌فرمایند: «اِنَّ الرَّجُلَ اِذا نَظَرَ اِلَی‌امْرأتِهِ وَ نَظَرَتْ اِلَیهِ، نَظَرَاللهُ تَعالی اِلَیْهِما نَظَرَ الرَّحْمَةِ»(122) چون مرد به همسر خود بنگرد و او هم متقابلاً بر او بنگرد، خداوند به هر دوی آنها با نظر رحمت می‌نگرد.
چون در چنین توجه متقابل نسبت به همدیگر، حرمت‌ها حفظ می‌گردد و بستر تعالی زن و مرد فراهم می‌شود.
5- در راستای مدارا با روحیة زنان و در تنگنا قرارندادن آنها پیامبر(ص) می‌فرمایند: «اِنَّ الْمَرْأةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلْعٍ وَ اِنَّكَ اِنْ تُرِدْ اِقامَةَ الضِّلْعِ تُكْسِرُها، فَدارِها تَعِشْ بِها»(123) زن از دنده‌ای خلق شده (به‌عنوان مثال چون دنده، حالت منحنی دارد) و اگر بخواهی دنده را راست كنی آن را می‌شكنی، پس با او مدارا كن.
مدارا با زنان خود عاملی است برای شیرینی زندگی، زیرا روحِ زن، روح حساس است و در مقابل برخوردهای خشن شدیداً فرسایش‌ می‌بیند و علاوه بر زیبایی ظاهری، زمینة تعالی روح او نیز از بین می‌رود و به سرعت احساس شكست می‌كند.
6- توصیه رسول خدا(ص) به زنان این است كه: ظاهر خود را نیكو و آراسته نگهدارند؛ «اَعْظَمُ النِّساءِ اَحْسَنَهُنَّ وَجْهاً وَ اَرْخَصُهُنَّ مُهُوراً»(124) بهترین زنان، آن‌هایی‌اند كه ظاهر نیكو و آراسته داشته باشند و مِهر یا صِداقشان كم باشد.
به مردان نیز توصیه می‌کنند که: لباس و ظاهر خود را بیارایند. پیامبرخدا(ص) می‌فرمایند: «اِغْسِلُوا ثِیابَكُمْ وَ خُذُوا مِنْ شُعُورِكُمْ وَاسْتاكُوا وَ تَزَیَّنُوا وَ تَنَظَّفُوا فَاِنَّ بَنِی‌اِسْرائیلَ لَمْ یَكُونُوا یَفْعَلُونَ ذلِكَ فَزَنَتْ نِساؤُهُم»(125) لباس‌های خود را پاكیزه كنید، موهای اضافه‌تان را كوتاه نمایید، مسواك بزنید، زینت كنید و نظیف باشید كه مردان بنی‌اسرائیل چنین نكردند، پس زنانشان زناكار شدند.
از این طریق بستر خانواده را بستر توجه عاطفی و صفا و صمیمیت می‌كند.
7- اسلام، دامنة برخورد خوب با زنان را تا آنجا می‌داند كه پیامبرخدا(ص) می‌فرمودند: ملاك كمال ایمان مؤمنین، خُلق خوب داشتن، و ملاك خوبی مردها، خوب بودن برای زنانشان است. «اَكْمَلُ الْمُؤْمِنینَ اِیماناً، اَحْسَنَهُمْ خُلْقاً، وَ خِیارُهُمْ لِنِسائِهِمْ».(126) بالاترین مؤمنین از نظر ایمان، آن‌هایی‌اند كه اولاً؛ اخلاقشان نیكو باشد. ثانیاً؛ بهترین كسان برای زنانشان باشند.