تربیت
Tarbiat.Org

مقام لیلة‌القدری فاطمه(س)
اصغر طاهرزاده

ولایت چهارده معصوم بر كلّ هستی

مفضّل می‌گوید: حضرت صادق(ع) فرمودند:
«اِنَّ اللهَ تَبارك وَ تَعالی خَلَقَ الْاَرْواحَ قَبْلَ الْاجْسادِ بِاَلْفَیْ عامٍ، فَجَعَلَ اَعْلاها وَ اَشْرَفَها اَرْواحَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ الائِمَةِ بَعْدَهُمْ(ع) فَعَرَضَها عَلَی‌ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبالِ، فَغَشِیَها نُورُهُمْ...»(15)
یعنی خداوند تبارك و تعالی، ارواح را دوهزار سال قبل از اجسام خلق نمود، و بالاترین و شریف‌ترین آن‌ها را ارواح محمّد و علی و فاطمه و حسن و حسین و ائمه بعد از آن‌ها(ع) قرار داد، سپس آن‌ها را بر آسمان‌ها و زمین و كوه‌ها عرضه داشت و نور ایشان همة آن‌ها را فراگرفت.
چنانچه ملاحظه می‌‌فرمایید، این روایت شریف معارف بلندی را متذكّر می‌شود، اوّلاً؛ ما را متوجّة رتبة وجودی ارواح می‌كند كه نسبت به اجسام تقدّم وجودی دارند و این تقدّمِ خلقت روح‌‌ها، تقدّم زمانی نیست بلكه تقدّم رتبه‌ای است. ثانیاً؛ می‌فرمایند: ارواح دو هزار سال قبل از اجسام آفریده شدند، شاید عدد هزار حاكی از زیادی مرتبة روح‌ها نسبت بر بدن باشد، نه این‌كه دقیقاً عدد هزار مورد نظر باشد. ثالثاً؛ می‌فرماید: در بین روح‌ها كه بلند مرتبه‌تر از جسم‌ها هستند، تازه ارواح چهارده معصوم از همة آن‌ها برتر و بالاترند. رابعاً؛ آنچه از همه مهم‌تر است قسمت آخر روایت است كه می‌فرماید: خداوند ارواح شریف چهارده معصوم(ع) را بر آسمان‌ها و زمین و كوه‌ها عرضه كرد، پس نور آن‌ها همة آسمان‌ها و زمین و كوه‌ها را فراگرفت، كه از احاطة تكوینی آن انوار مقدسه بر كلّ موجودات خبر می‌دهد و این همان ولایت كلّیه آن‌هاست و اگر انبیاء و اولیاء مجهز به آن نباشند، هیچ معجزه و كرامت و تصرفی از طرف آن ذوات مقدسه بر عالم صورت نخواهد گرفت و هنر انسان‌ها باید این باشد كه این ولایت تكوینی الهی را با انتخاب خود، در خود جاری كنند تا تكوین و تشریع در آن‌ها هماهنگ شود.
حال كه به ارادة الهی انوار مقدسة چهارده معصوم بر عالم هستی حاكم است، چرا ما آن انوار را بر قلب خود حاكم نكنیم و حركات و سكنات و افكار خود را به كمك آن انوار مقدسه مطابق نظام هستی و مطابق ارادة الهی قرار ندهیم؟ خداوند از طریق به صحنه آوردن این چهارده نور مقدس چنین هماهنگی را برای ما فوق‌العاده آسان كرده است، ما فقط باید خود را در معرض تصرّف انوار آن‌ عزیزان قرار دهیم تا چنین مقصدی برایمان محقّق شود. بشریت چه ضرر بزرگی در كلّ زمین كرده است كه خود را از تصرّف این ذوات مقدس در امور تشریعی - اعم از امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی- محروم كرده است. شما تصوّر كنید اگر كسانی بر امور زندگی بشر حاكم باشند كه كلّ هستی در تصرّف آن‌هاست و دستوراتی را به بشر بدهند كه مطابق تبعیت آسمان‌ها و زمین و كوه‌هاست، آیا آن زندگی با زندگی امروزین بشر قابل مقایسه است؟ خداوند زندگی دنیایی را برای ما طور دیگری رقم زده است ولی ما خودمان را از آنچه خدا برای ما خواسته محروم كرده‌ایم.
در این عرصه كه بشریت راه‌های ارتباط با حقایق عالم تكوین و تشریع را بر روی خود بسته است، بندگان‌ واقعی كسانی‌اند كه دست توسّل و اطاعت از دامن این چهارده ذوات مقدس برندارند و خود را آمادة شرایط نهایی عالم نگهدارند تا ان‌شاء‌الله امام زمان(ع) این تصرّف تكوینی و تشریعی را محقّق ‌نمایند. با توجّه به این روایات و امثال آن‌، متوجّه می‌شویم با توسّل واقعی به ذات مقدس فاطمه(س) راه هموار می‌شود و معنی زندگی روی زمین بر جان ما تجلّی خواهد كرد و إن‌شاء‌الله شریعت الهی در قلب ما جای می‌گیرد.