تربیت
Tarbiat.Org

مقام لیلة‌القدری فاطمه(س)
اصغر طاهرزاده

حقیقت نوری فاطمه

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
﴿اَلّلهُمَّ اِنّی اَسْئَلُكَ وَ اَتَوَجَّهُ اِلَیْكَ بِفاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ‌الله﴾
﴿یا فاطِمَةَ‌الزَّهْراء، یا بِنْتَ مُحَمَّد، یا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُول، یا سَیِّدَتَنا وَ مَوْلاتَنا﴾
﴿اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكِ اِلَی اللهِ وَ قَدَّمْناكِ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا﴾
﴿یا وَجیهَةً عِنْداللهِ اِشْفَعی لَنا عِنْدَالله﴾(1)
سلام بر فاطمه(س)، آن حقیقتی كه قبل از خلقتِ زمینی‌اش، پروردگار او را بر كاری بس عظیم امتحان كرد و آن حقیقتِ نورییة غیبیه به خوبی نسبت به آن امتحان صابر بود و نشان داد از عهدة آن برخواهد آمد، و سلام بر فاطمه‌ زهرایی كه حقیقت نوریه‌اش شهرة آسمان غیب است و هركس به آن حقیقت نوری توسل جوید، به گوهر گرانمایه‌ای دست یافته است.
چیزی كه در این جلسه به لطف خداوند می‌خواهیم مورد توجّه قرار دهیم، مجموعه روایت‌های نوریه در مورد حضرت‌ فاطمه(س) است، كه خبر از اسرار بزرگی در عالم خلقت می‌دهد. اگر خداوند كمك كند و مقصد این روایات تا حدّی برای ما مشخص شود، آن‌وقت توصیة‌ ائمه معصومین(ع) كه به ما می‌فرمایند در سخنان و حقیقت ما تدبّر كنید، تا حدّی عملی شده است. همچنان‌كه فرموده‌اند: برای شناختن ما و معارف ما باید تفقّه نمایید، یعنی از سطحی دیدن مسائل و سخنان ما، دوری گزینید.
یكی از نمونه‌های قابل تفقّه، روایت‌های مربوط به حقیقت نوری حضرت فاطمه(س) است كه اگر بر روی آن‌ها دقّت شود، معارف عظیم و عجیبی در امر الهیات، نصیب انسان می‌شود. شما سعی بفرمایید بر روی این چند روایتی كه بناست خدمتتان عرضه شود، با حوصله تدبّر كنید تا إن‌شاء‌الله تفكری بالاتر از معرفت‌های مردم معمولی نصیبتان شود. اشكال جامعة بشری این است كه از چیزهایی فرار می‌كند كه باید سخت به آن‌ها روی آورد، مواظب باشید شما این‌طور نباشید.