تربیت
Tarbiat.Org

امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و سلوک در تقدیر توحیدی زمانه
اصغر طاهرزاده

انقلاب اسلامی، حقیقتی ذو مراتب

5- انقلاب اسلامی به عنوان ظهور اراده‌ی الهی در این تاریخ، یک حقیقت وجودی و تشکیکی است و به همین جهت هر اندازه بتوانیم با آن بیشتر اُنس بگیریم، بیشتر به عمق آن پی می‌بریم.
ما باید در نسبت با همه‌ی حقایق به‌خصوص در رابطه با نسبتی که باید با خدا داشته باشیم، متوجه رابطه‌ی وجودی خود با خدا باشیم وگرنه اگر با غلبه‌ی ذهنی که به دنبال چیستی‌ها است به حقایق و به خداوند فکر کنیم و همان‌طور که چیزی به نام شدت دینداری نسبت به خدا برایمان معنا نخواهد داشت، موضوع شناخت بیشتر انقلاب برایمان بی‌معنا می‌شود.
ماهیات چیزی نیستند که دارای شدت و ضعف باشند و در رویارویی با آن‌ها تلاش کنیم تا مراتب شدیدتر آن را بشناسیم، ولی حقایقِ وجودی دارای مراتب هستند و می‌توان با ارتباط دقیق‌تر با آن‌ها به مراتب بالاتر آن‌ها نزدیک شد. انقلاب اسلامی از آن جایی که یک حقیقت وجودی است دارای مراتب می‌باشد و یک حادثه‌ی عادی نیست که برای شناخت آن رجوع به معلم تاریخ‌ کافی باشد و بصیرت امثال مرحوم شهید چمران در شناخت انقلاب نیاز نباشد. از این جهت تأکید می‌کنیم اگر کسی رابطه‌ی خود را با حقیقت روشن نکرده باشد نمی‌تواند رابطه‌ی صحیحی با انقلاب برقرار کند و همان‌طور که درجه‌ی خداشناسی‌ها بین مؤمنین متفاوت است، درجه‌ی فهم انقلاب اسلامی نیز برای طرفداران انقلاب متفاوت است. در صورتی که اگر خداوند یک چیزی مثل سایر پدیده‌ها و اشخاص بود دیگر تفاوتی در شناخت او در بین افراد نبود و شناخت حضرت علی(ع) از خدا با شناخت یک مسلمان عادی یکسان بود. از آن‌ جهت شناخت حضرت علی(ع) از خدا با شناخت یک مسلمان عادی متفاوت است که وجود خداوند، وجودی مثل وجود ماهیات و اشیاء نیست بلکه یک حقیقت است که هر اندازه ما توان نزدیکی به او را در خود بیشتر ایجاد کنیم، بیشتر به او نزدیک می‌شویم و شناخت بهتری از او خواهیم داشت و او در شرایط مختلف، ظهورات مختلفی برای ما خواهد داشت. عمده آن است که متوجه باشیم برای شناخت حقایق باید از ذهنی که به دنبال چیستیِ همه‌چیز است آزاد شویم و گمان نکنیم ارتباط با هر موجودی تنها از طریق چیستی‌اش ممکن است و خود را از ارتباط وجودی با حقایق محروم گردانیم.
عرض بنده آن است؛ وقتی روشن شود انقلاب اسلامی به عنوان مظهر خاص اراده‌ی الهی، در این عصر به تاریخ ما وارد شده برای شناخت آن باید همان راهی را طی کنید که برای سایر صفات الهی طی می‌کنید و با آن صفات در مظاهر گوناگون مرتبط می‌شوید و در دینداری خود معنای شدت و ضعف دینداری را تجربه می‌نمایید، موضوع شناخت انقلاب نیز از همین قرار است و می‌توانیم تلاش کنیم تا با شدت بیشتری انقلاب را درک کنیم و این شروعِ ارزشمندی در شناخت انقلاب است و لازمه‌ی آن تلاشی است که در اثر آن تلاش در شرایطی از نظر روحی و سلوکی قرار گیریم که بتوانیم بیشتر متوجه عمق انقلاب اسلامی شویم.