تربیت
Tarbiat.Org

امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و خودآگاهی تاریخی
اصغر طاهرزاده

مدینة‌‌الله، مدینة‌‌الشیطان

همه‌چیز گواه بر آن است که امام خمینی«قدس‌سره» مظهر مقام ثابت ازلی و ابدی عالم امکان، یعنی حضرت ولی عصر«روحی‌فداه» است، و طبیعی است که امام عصر(عج) در هر زمانی یک مظهر جامع دارند تا توسل به وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) به طور همه جانبه و قابل ادراک ممکن گردد، و امور آن عصر زیر سایه‌ی ایشان سر و سامان بیابد و جامعه به عنوان مدینة‌الله بتواند از برکات و رحمت الهی برخوردار شود.
در طول تاریخ به طور کلی دو نوع مدینه در مقابل یکدیگر بوده‌اند یکی مدینة‌الله و دیگری مدینة‌الشیطان، و هرکدام مظهر آرمان‌ها و امیال و مناسبات خاصی بوده و هستند.
مدینة‌الله یا شهر خدا جامعه‌ای است که توسط انبیاء تأسیس شود و حکم خدا در بین افراد آن جاری باشد و در آخرالزمان مدینة‌النّبی مظهر کامل مدینة‌الله است که توسط آخرین پیامبر آورده شده است. مدار مدینة‌الله، اسم «الله» است، بدین معنی که در این مدینه اراده‌ی کلی افراد اصالت را به خدا می‌دهد و بندگی خدا را برای انسان پذیرفته ‌است، با این رویکرد که همه متوجه‌اند از طریق بندگی خدا می‌توانند به مقام قرب الهی که همان مقصد اصلی هر انسان است، نائل شوند.
در مدینة‌الله، انسان معنی خاص خود را دارد و آرمان‌های او تماماً در ورای آرمان‌های نفس امّاره تعریف شده است و اگر در زمین زندگی کند، آن را یک هبوط می‌داند و لذا همواره نظر به وطن اصلی خود در آسمان معنویت دارد.