تربیت
Tarbiat.Org

تمدن زایی شیعه
اصغر طاهرزاده

جلسه دوم ـ شیعه و مسئولیت تمدن آینده‌ی جهان

بسم الله الرحمن الرحیم
در جلسه‌ی قبل، ابتدا روشن شد انسان از نظر ساختار شخصی، طوری است كه وقتی بخواهد به نحو كامل نیازهایش را برآورده كند، باید به زندگی اجتماعی روی آورد و اجتماع هم وقتی حوائج انسانی را درست و كامل برآورده می‌كند كه دارای قانون باشد و آن قانون نیز باید منشأ قدسی داشته و از طرف خالق عالَم و آدم برای بشریت فرستاده شده باشد تا جوابگوی همه‌ی ابعاد بشر گردد.
سپس بحث شد كه غرب جدید خواست بدون قوانین قدسی زندگی اجتماعی خود را اداره كند، در نتیجه گرفتار بحران وضع کنونی شد. صحبت‌مان به این‌جا رسید كه باید مواظب بود تكنیك غرب ما را مقهور خود نكند، چراكه غرب جدید -كه فرهنگ بریده از عالم قدس است- خود را پشت تكنیك پنهان كرده است، و از طرفی تكنیكِ موجود، برخاسته از همان فرهنگی است كه غرب برای خود انتخاب كرده و لذا رسیدیم به این نكته كه هر تمدنی فرهنگ و ابزار مخصوص به خود را می‌سازد و استفاده از آن ابزارها، ناخودآگاه فرهنگ مخصوص به خود را به همراه خواهد داشت.
سپس بحثِ رمزِ بقاء تمدن‌ها مطرح شد و خصوصیات وَهم‌زده‌ی تمدن غربی مورد بحث قرار گرفت كه در اثر همین وَهم‌زدگیِ مخصوص به خود، مقابل قداست‌های الهی می‌ایستد و عرض شد همین موضوع‌ عامل هلاکت آن تمدن خواهد بود و آنچه در نهایت در تاریخ می‌ماند تمدن دینی است با قرائتی که تشیع از اسلام دارد، و انقلاب اسلامی شروع و طلوع آن تمّدن است و اُفت ‌و خیزهای اجرایی نباید ما را از جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی غافل كند و از جهت‌گیری آن به سوی تمدن اسلامی ناامید نماید، تمدنی که ابعاد پنهان طبیعت را به انكشاف می‌كشاند.
عنایت فرمودید که فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، مابازاء خارجیِ اندیشه‌ی انسان‌ها هستند و متوجه آرمان‌ها و ایدآل‌های انسان‌هایی‌ هستند كه آن تمدن را ساخته‌اند. همان‌طور كه در تمدن اسلامی همه‌چیز اعم از بنا‌ها و مناسبات همه‌ انعكاس باغ ملكوت‌اند، تا متذكر نِیستان مرغ جان انسان باشند و شرایط اُنس با آن عالم گردند.
تمدن شیعه بستر مطلوبی است تا انسان را در رسیدن به فضائل مورد نظر فرهنگ تشیع یاری دهد و امكان به فعلیت‌آمدن آرمان‌های آن مكتب را فراهم كند. درست همان‌طور كه آرزوی انسان ناقص «انسان كامل» است، دستیابی به تمدن شیعی، آرزوی انسانی است كه می‌خواهد اهداف نظام حضرت صاحب‌الامر(عج) را عینی و كاربردی كند.
در این جلسه با جواب به سؤالات عزیزان سعی می‌شود إن‌شاء‌الله موضوع «تمدن‌زایی شیعه» و این‌كه شیعه مسئولیت تمدن‌سازی آینده‌ی بشر را - بدون آن‌که کسی را به شیعه‌شدن دعوت کند - به عهده دارد، بیشتر تبیین گردد.