تربیت
Tarbiat.Org

پاسخ استاد به جوانان پرسش گر
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

برخورد دوگانه غرب در مورد حقوق بشر

پرسش:
به اختصار برخورد دوگانه غرب با حقوق بشر را ذكر كنید.
پاسخ: ابتدا باید توجه داشت كه منظور از برخورد دوگانه یا گزینشى این است كه توجه و عكس‌العملها نسبت به مسئله‌اى كه به عنوان هدف اصلى و داراى اهمیّت و اعتبار قلمداد شده است، صادقانه و یكسان نباشد زیرا اگر موضوعى هدف اصلى و مطلوب واقعى باشد همواره مورد اهتمام و ارزش است امّا اگر در حد وسیله و ابزارى در جهت دست‌یابى به اهداف دیگر درآمد اعتبار و ارزش آن در محدوده تأمین همان اهداف خواهد بود و در صورت ناسازگارى با مطلوب اصلى، نادیده گرفته و خلاف آن عمل مى‌شود.
از طرفى، تعریفهایى كه براى حقوق بشر ارائه مى‌شود، بسته به مبنا و خاستگاه فكرى و فرهنگى آنها متفاوت است و حقوق بشر مورد ادّعاى غرب الزاماً حقوق واقعى انسانها و در مسیر سعادت حقیقى نیست، كه خود محل بحث جدایى دارد. با این لحاظ، وقتى از برخورد دوگانه با حقوق بشر سخن مى‌گوئیم مراد این است كه غربیها نسبت به همین تعریف و تفسیر مورد قبول خود از حقوق بشر هم صادقانه و یكسان عمل نمى‌كنند و این موضوع براى آنها مسئله اصلى و داراى اهمیت و ارزش ذاتى نیست.
بى‌تردید غرب مقدم بر هر چیز تأمین و حفظ منافع خود را در نظر دارد. منافعى كه نوعاً از دیدگاه خاص و مادّى غرب معنا شده و ناشى از خوى استكبارى و روحیه سلطه‌طلبى آنها است و سایر فعالیتها و اقدامات غرب همه در راستاى همین هدف جهت مى‌گیرند. ادعاى حمایت از حقوق بشر و دم‌زدن از آزادى و دموكراسى نیز دنباله‌روى از همین هدف و با انگیزه‌هاى خاصّ مى‌باشد.
عمده هدف تبلیغات آنها در نشان دادن تصویرى نامطلوب از برخى كشورها و معرفى چهره‌اى طرفدار آزادى و دموكراسى و دلسوز حقوق بشر از خود، هدایت افكار
( صفحه 285)
عمومى به سمتى است كه زمینه دخالت و سلطه‌گرى بر كشورهاى انقلابى و مبارز، و سركوب جنبشهاى مردمى و آزادیخواهانه و مخالف خود را هموار نماید.
در چهره‌اى دیگر همین غرب در تعقیب اهداف و منافع نامشروع خود از زشت‌ترین جنایات فروگذار نكرده و ابتدائى‌ترین حقوق انسانها را نادیده گرفته است.
نگاهى به تاریخ غرب و سابقه فعالیت‌ها و توجه به عملكرد كنونى آنها این ادّعا را به روشنى اثبات مى‌كند. به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستى و حمایت بى‌دریغ از این رژیم در طول حاكمیت غاصبانه‌اش، نمونه آشكار واهى بودن تبلیغات غرب و بطلان ادعاى آنهاست.
پیدایش رژیم صهیونیستى به دنبال اشغال و غصب یك كشور اسلامى و كشتار هزاران نفر و تخریب خانه و كاشانه مردم و با آواره كردن میلیونها نفر همراه بوده است و آنها در طول حكومت نامشروع خود نیز همواره به شكنجه و آزار و قتل و غارت صاحبان اصلى آن پرداخته‌اند و حتى جنایت و تجاوز را به كشورهاى اسلامى دیگر ـ نظیر سوریه و مصر و لبنان ـ سرایت و گسترش داده‌اند و با قراردادها و پیمانها و قطعنامه‌هاى بین‌المللى هم مخالفت نموده و آنها را به رسمیت نشناخته‌اند. در عوض نه تنها از سوى غرب توبیخ و مجازات نشده بلكه میلیاردها دلار كمك بلاعوض و سلاحهاى پیشرفته و فوق مدرن و زیردریایى‌هاى اتمى و تكنولوژى ساخت سلاحهاى كشتارجمعى اتمى، میكروبى و شیمیایى در اختیار او قرار داده شده است.
وقتى در كشور مسلمان الجزائر انتخاباتى بر اساس اصول دموكراسى انجام مى‌گیرد و نتیجه به نفع اسلام گرایان رقم مى‌خورد در كمال ناباورى انتخابات باطل مى‌گردد و پس از یك كودتاى خشن نظامى، گروهى از نظامیان حكومت را به دست مى‌گیرند و هر روز ده‌ها نفر مردم بى‌گناه را كشته و مسلمانان آزادیخواه را به بند مى‌كشند، ولى به سرعت توسط غربیها به رسمیت شناخته مى‌شوند و اقدامات آنان تأیید و مورد حمایت گسترده واقع مى‌شود.
همین كشورهاى مدّعى حقوق بشر تولید كننده‌هاى اصلى انواع تسلیحات و ابزارآلات جنگى و فروشنده عمده آن در جهان محسوب مى‌شوند و منافع سرشارى را از این راه به دست مى‌آورند و تقریباً درگیرى و برخوردى در منطقه‌اى از جهان نیست كه
( صفحه 286)
به نوعى دخالت و تحریك و یا تجهیز و فروش سلاح به طرفین درگیر از سوى غرب مشاهده نشود.
از همه ملموس‌تر، حمایت غرب از تجاوز نظامى عراق علیه ملت ماست كه در طول جنگ تحمیلى با تجهیز و تقویب رژیم صدام و سكوت در برابر جنایات او درصدد سرنگونى نظام اسلامى ملّت ایران برآمدند و یا طى سالیان بعد از انقلاب به حمایت و پناه‌دادن و پروراندن منافقین تروریست در دامن خود پرداخته‌اند كه شخصیت‌ها و رجال دینى و سیاسى و حتى مردم بى‌گناه كوچه و بازار مورد جنایت و ترور كور آنها قرار گرفته‌اند. وقتى عده‌اى آشوب‌گر كه در 18 تیرماه(161) به راه افتاده و اموال عمومى و بیت‌المال و ماشین‌هاى شخصى و دولتى و حتى مساجد را به آتش مى‌كشند و به ناموس مردم توهین كرده و چادر از سر زنان بر مى‌دارند، آنها را اصلاح‌طلب و طرفدار دموكراسى و آزادى معرفى نمودند و در مقابل علیه حكومت اسلامى و بسیجیان فداكار و مردم ایثارگرى كه در مقام دفاع از دین و شرف و نظام مطلوبشان برآمده‌اند به تبلیغ سوء دست‌زده و آنان را مخالف حقوق بشر و خشونت‌طلب، و نظام ایران را نظامى دیكتاتورى و فاشیستى معرّفى مى‌كنند.
ملاحظه این نمونه‌ها و موارد بى‌شمار دیگر از این قبیل، نوع نگاه غرب به حقوق بشر را به خوبى نمایان مى‌كند.

( صفحه 287)