تربیت
Tarbiat.Org

پاسخ استاد به جوانان پرسش گر
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

تساهل و تسامح و نفى مطلق خشونت‌؛ ابزارهاى توطئه

پرسش:
دشمنان با نفى مطلق خشونت ـ اعم از قانونى و غیر قانونى ـ و طرح تسامح و تساهل به عنوان ارزش مطلق چه هدفى را دنبال مى‌كنند؟
پاسخ: تسامح و تساهل مفهوم و اصطلاحى است خاصّ و برخاسته از فرهنگ غرب كه با شكاكیّت و نسبیت معرفت در آن فرهنگ همخوان است و بر اساس آن یك حالت بى‌تفاوتى نسبت به عقائد دینى، فلسفى و علمى در فرد ایجاد مى‌شود كه در ارتباط با هر نظریه باید بپندارد كه شاید نظریّه درستى است، و اعتقاد یقینى و اینكه دین حق، نظریه حق و مذهب حق یكى است را نفى كند. به این لحاظ تسامح و تساهل با مبانى اسلام كه پیروان خود را به ایمان و اعتقاد یقینى و حق‌جوئى و دفاع از حق فرا مى‌خواند، هیچگونه سازگارى ندارد.
هدف اصلى دشمنان دین بیرون راندن دین از صحنه زندگى بشر و یا محدود كردن آن در تنگناى زندگى فردى است. چنان كه دینى با خصوصیات دین اسلام مانع اصلى سلطه‌جوئى و دنیاپرستى و زیاده‌خواهى آنان است. از این‌رو، تا مردم از ایمان خود دست برندارند و اطاعت كامل از مقرّرات دین را سرلوحه عمل خویش قرار دهند آنان به هدف خود نخواهند رسید. پس براى راندن دین از صحنه اجتماع باید باورها و اعتقادات مردم به اسلام و تعالیم آن سست گردد.
دشمنان همراه با عناصر سرسپرده و خودباخته كه اعتقاد درستى به دین ندارند، در طول تاریخ تا به امروز، بارها و بارها به هجوم علیه مقدّسات دینى و القاء شبهات فكرى و هتك ارزشهاى دینى پرداخته، و مى‌پردازند. و در مقابل عشق و علاقه مردم به اسلام همواره آنان را به واكنش متناسب و وسیع در برابر توطئه دشمن وادار ساخته است، و هرگاه عالمان و مراجع دین، امرى را مخالف اسلام تشخیص داده‌اند مردم به پیروى از آنان و با شور و حرارت از كیان اسلامى دفاع نموده‌اند، كه ماجراى كسروى و سلمان رشدى مرتد از این نمونه‌اند.
این حساسیّت به حق مردم همراه با احكام كامل اسلام، كه جهاد و برخورد شدید با دشمنان و منافقین و اهانت‌كنندگان به مقدّسات و ارزشهاى دینى را پیش‌بینى نموده است، عرصه را براى مروّجین خودباخته فرهنگ غرب تنگ نموده است كه نمى‌توانند با
( صفحه 283)
خیال آسوده به هتك و تخریب ارزشهاى اسلامى بپردازند و زمینه توسعه و همه‌گیر شدن باورها و حتّى سلطه مجدّد غرب را فراهم آورند.
دشمنان دین براى گشودن راه خود و براى اینكه بتوانند آزادانه در دل جامعه اسلامى پایگاه ایجاد نموده و به افراد بداندیش و منحرف میدان دهند كه به تبلیغ بپردازند، سعى در از بین بردن این عشق و علاقه و تعصب و غیرت دینى دارند. آنان با مطرح كردن خشونت و تسامح آنهم نه در جایگاه واقعى و به شیوه علمى بلكه با تبلیغات مسموم و شیوه‌هاى مخرب روانى سعى مى‌كنند تا مفاهیمى مانند تسامح و تساهل را به عنوان ارزش مطلق مطرح كنند و در مقابل قاطعیّت و خشونت را مطلقا محكوم نمایند. آنان تلاش مى‌كنند كه شجاعت و ایثار، شهامت و نیروى معنوى و غیرت دینى را از مردم بگیرند از این رو انواع خشونت‌هاى منفى و غیر انسانى و ظالمانه را كه در دنیا انجام گرفته است و نتائج شوم و دردناكى به بار آورده، به رخ مردم ما مى‌كشند تا چنین القاء كنند كه خشونت چنین آثار بد و زشتى را دارد پس خشونت مطلقا محكوم و مذموم است و بدین گونه احساس به حق و شریف مردم را در حراست از باورهاى خود زشت و حقیر جلوه دهند و هر حركتى در مقابل خود را در پرتو نفى مطلق خشونت غیرانسانى و نامطلوب قلمداد كنند.
در نتیجه دشمنان با نفى مطلق خشونت و ترویج تسامح و تساهل سعى دارند اولا‌؛ اسلام و ائمه دین را به خاطر محترم شمردن آئین جهاد و مبارزه خشن معرفى نموده، و از اقبال و رغبت مردم به آنان بكاهند.
ثانیاً، جوّى را به وجود آورند كه حاكمان اسلامى از اجراى احكام الهى و قاطعیت در برابر دشمنان، كه سلامت جامعه را تضمین مى‌كند، دست بردارند و فعالیّت‌ها و بى‌بندوبارى‌هاى سرسپردگان آنان را تحمل نمایند.
ثالثاً، عالمان دین را به خاموشى و انزوا بكشانند تا در سایه شوم تسامح و تساهل غربى و اتهام خشونت چشم بر روى فتنه‌گرى‌ها و تضعیف ایمان مردم از جانب دشمنان داخلى و خارجى ببندند و رواج عقائد منحرف، از جواب و ردّ شبهات مسموم آنان دست بكشند.
رابعاً، روحیه شهادت‌طلبى، ایثار، شجاعت و حضور مردم در صحنه و انگیزه دفاع و مقاومت را تضعیف نمایند. و در كل زمینه‌اى فراهم گردد تا دشمن بتواند آزادانه به ترویج عقائد و ارزشهاى خود پرداخته و با بیرون كردن اسلام از صحنه اجتماع به سیطره و استیلاى بر جامعه اسلامى دست پیدا كند.
( صفحه 284)