تربیت
Tarbiat.Org

پاسخ استاد به جوانان پرسش گر
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

محورهاى مهم فعالیت دین‌ستیزان

پرسش:
در حال حاضر دین‌ستیزى و تلاش دشمنان براى حذف حكومت دینى در چه محورها و قالب‌هایى صورت مى‌گیرد؟
پاسخ: مى‌دانیم كه انقلاب ملّت ایران ماهیتى دینى دارد و عامل استقامت و بیدارى و وحدت و نفوذ ناپذیرى آنان، دلبستگى و اعتقاد به اسلام بوده است و دشمنان نیز این را به خوبى دریافته‌اند. لذا بعد از آنكه راههاى مختلف را براى به زانو درآوردن این ملّت آزموده‌اند، به دین ستیزى و دین‌زدایى روى آورده‌اند.
از طرفى اگر دین تنها به برخى امور فردى و مربوط به آخرت محدود باشد براى آنان مانعى ایجاد نخواهد كرد و مورد ستیز قرار نمى‌گیرد بلكه اگر در نقش حكومت به اداره جامعه پرداخت و با ارائه برنامه براى تمام شؤون زندگى انسان به هدایت مردم دست زد دیگر سدّ راه شده و قابل تحمل نخواهد بود. از این رو محور دین‌ستیزى آنان، حذف حكومت دینى است البته حذف حكومت دینى هم به نوعى دین زدایى و كم‌رنگ شدن نقش دین در زندگى انسانها منجر خواهد شد.(159)
از سوى دیگر مبارزه با دین و ایمان یعنى چیزى كه با فكر و دل مردم پیوند خورده است جز از راه فكرى و فرهنگى ممكن نیست در نتیجه طرح كلى تهاجمى دشمن مبارزه‌اى فرهنگى در جهت دین‌زدایى و حذف حكومت دینى است.
یك بُعد از این مبارزه ایجاد شبهات و القائات فكرى در خصوص مبانى نظرى دین و حكومت اسلامى است كه براى طبقات و گروههاى مختلف القائات متناسبى را در نظر مى‌گیرند تا اعتقاد و باور آنان به لزوم حكومت دینى و تبعیّت از دین سست شود آنها این هدف را در سه محور تعقیب مى‌كنند:
( صفحه 273)