تربیت
Tarbiat.Org

پاسخ استاد به جوانان پرسش گر
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

مبارزه دشمنان با مردم و نظام اسلامى

پرسش:
دورنمایى از چگونگى مبارزه دشمنان با نظام اسلامى و مردم ایران پس از پیروزى انقلاب اسلامى ترسیم نمایید.
پاسخ: مبارزه دشمنان با نظام اسلامى و مردم ایران جلوه‌اى از رویارویى حق و باطل است كه ریشه در تاریخ و سابقه‌اى به طول حیات بشر دارد. پیوسته زورمداران و فتنه‌جویان دنیاپرست انبیاء و پیروان آنها را كه به هیچ قیمتى زیربار ستمگران و زورگویان نمى‌رفته‌اند، دشمنان خویش مى‌دانسته‌اند و با تغییر و پیشرفت زندگى بشر فعالیّت و دشمنى خود را به شكل علمى‌تر و پیشرفته‌ترى ادامه داده‌اند.
بعد از جنگ جهانى دوم و خارج شدن كلیسا یعنى مظهر قدرت دین در اروپا از صحنه، زورمداران و سلطه‌جویان عالمْ جهان را بین خود به دو قطب سرمایه‌دارى غرب و ماركسیستى شرق تقسیم نمودند و با تحمیل قدرت خود و سركوب دیگران مجال ظهور قدرت دیگرى را نمى‌دادند. تا اینكه در سه دهه اخیر در راستاى همان سیر تاریخى با نهضت و حركت شگفتى‌سازى در خاورمیانه و ایران مواجه شدند كه این‌بار نیز دینداران و مؤمنان حقیقى و تسلیم‌ناپذیر در برابر آنها ایستاده بودند و علیرغم سركوب‌ها و فشارها بالاخره نهضت اسلامى ایران در پرتو هدایت بزرگمردى از پیروان انبیاء و با كمك تعالیم دین اسلام و یارى مردم مسلمان بدون استفاده از روشهایى شبیه به كودتا و یا برخوردهاى نظامى تند و خشن توانست حكومت دست‌نشانده غرب را به زانو درآورد و با تشكیل حكومت اسلامى قدرتى بدون اتكاء به غرب و شرق در این منطقه پدید آورد.
طبیعى بود كه دشمنان با تجربه‌هایى كه در طول تاریخ در مبارزه با دینداران داشتند به انواع فعالیت‌ها و توطئه‌ها دست یازند. به علاوه آنچه كه به طور خاص به آنان كمك مى‌كرد آشنایى بود كه در مدت سالیان تسلط و استعمار خود در این منطقه، از قومیّت‌ها
( صفحه 270)
و ویژگى‌هاى اجتماعى این سرزمین داشتند و شناسایى و مطالعه‌اى كه روى جریانها و چهره‌هاى فعّال در تحولات اجتماعى و سیاسى انجام داده بودند و اطّلاعى كه از ساختار قدرت و گروهها و اشخاص طالب قدرت و حكومت بدست آورده بودند كه با به كارگیرى تمام این عوامل به طرّاحى دسیسه‌هاى خود پرداختند.
با تحریك و دامن زدن به اختلافات قومى و به كارگیرى گروهكهاى معاند و قدرت طلب و تجهیز آنان، كشمكش و جنگ داخلى به راه انداختند و تجزیه ایران را دنبال كردند با نفوذ و جاى دادن افراد در دستگاههاى حكومتى و مدیریتى سعى در انحراف مسیر انقلاب نمودند و از سویى به ترور و كشتن چهره‌هاى اصلى انقلاب دست زدند. همزمان به تبلیغات منفى جهانى و فشارهاى بین‌المللى و تحریم و محاصره اقتصادى اقدام كردند كه شاید سختى معیشت و فشار زندگى مردم را مأیوس نماید و به این تصوّر كه نهال تازه نهضت را بخشكانند جنگ تحمیلى و نابرابر هشت ساله را به راه انداختند.
با وجود تمامى این توطئه‌ها، از آنجا كه ملّت مسلمان ایران در پرتو اعتقاد و ایمان و چنگ زدن به ریسمان الهى و پیروى از رهنمودهاى رهبر بزرگ خود(رحمه الله)، مشمول عنایات و امدادهاى حق بود این حركات با تمام خسارات و صدمه‌هاى انسانى، طبق وعده‌هاى الهى نتیجه‌اى معكوس داشت و سبب تصفیه و خالص شدن جریان اصیل انقلاب و پیدا شدن خصلت خودباورى و اتكاء به نفس در میان مردم گشت و به وحدت و عزت و استقلال و بارور شدن فرهنگ دینى و جلوه‌گر شدن ارزشهاى ایثار و شهادت انجامید كه بدون این وقائع و از طریق عادى ممكن نبود و یا سالیان درازى را طلب مى‌كرد.
فهم و قدرت دشمنان نارساتر از آن است كه تا این ملت در افق والا و قله رفیع ایمان قرار دارند، بتواند از دسیسه و تلاش خود نتیجه‌اى بگیرد.
آنها به این ضعف خود پى بردند و به مطالعه و شناسایى عامل اصلى حمایت مردم از حكومت اسلامى و انگیزه تحمل این سختیها و گرفتاریها پرداختند و دریافتند كه این حمایت عمومى ریشه در اعتقاد و دین آنها دارد. مردمى كه تابع مكتب اهل بیت(علیهم السلام)هستند و الگوى خودشان را از ائمه اطهار و از سیدالشهداء(علیهم السلام) گرفته‌اند براى تحقق آرمانهاى اسلامى از جان و مالشان و همه عزیزانشان مى‌گذرند و تا این اعتقاد هست كه باید دین حاكم باشد و سر رشته حكومت در دست دین‌شناسان و دین‌مداران باشد كه در
( صفحه 271)
رأس آنان ولى فقیه قرار دارد، امكانى براى سرنگون كردن حكومت اسلامى نخواهد بود. در نتیجه زنجیره توطئه‌ها و فعالیّت‌هاى آنان اعتقادات و فرهنگ دینى مردم را نشانه گرفت و از آنجا كه نسل انقلاب رو به میان سالى و پیرى نهاده است و آینده از آنِ جوانان است و اكثریت جامعه ما را قشر عظیم جوانان تشكیل مى‌دهند هدف این تهاجم به طور عمده همین جوانان هستند یعنى كسانى كه به خاطر فاصله زمانى كینه‌ها و توطئه‌هاى دشمن در نظرشان محدود و یا كم‌رنگ است و نه از رژیم طاغوت و جنایات و ستم‌هاى آن اطلاع درستى دارند و نه از فداكاریهاى مردم مبارز در پیش از انقلاب و بعد از آن و تنها خواسته‌هاى خودشان را دارند خواسته‌هایى كه گاهى محور آنها را مادیات و هوسها تشكیل مى‌دهد. و از سویى، دسیسه‌ها و توطئه‌هاى دشمن را در نظرشان توهم وانمود مى‌كنند غفلت از این حقایق راه را براى دشمن هموار كرده و تهاجم آنان را به یك شبیخون مبدّل كرده است.
شكل اجراى این توطئه یك برنامه دراز مدت فرهنگى است و آنها سعى مى‌كنند با محاسبات و تجارب زیادى كه دارند، از راههاى گوناگون به داخل كشور نفوذ كنند و مركزى جهت نشر افكار و ایده‌هاى خود فراهم نمایند و طبعاً نشر این افكار به وسیله یك گروه روشنفكر میسّر خواهد بود لذا سعى دارند پایگاهى را در میان مراكز فرهنگى و دانشگاهى به وجود آورند و توسط عناصر دست نشانده و فریب خورده و با وسایط مرموز خود افراد ناآگاه و ضعیف الایمان را بفریبند و آنها را به سمت اهداف خود سوق دهند و شكوك و شبهاتى را كه موجب سستى عقیده و بى‌تفاوتى نسبت به دین و حكومت دینى و كسانى كه به نام دین حكومت مى‌كنند مى‌شود در جامعه ترویج و پخش نمایند تا زمینه را براى خواسته‌ها و اهداف آنان فراهم سازد.
( صفحه 272)