تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت و انتظار فرج
اصغر طاهرزاده

روحِ منتظر

با توجّه به امر فوق است که عرض می‌کنم، روح منتظر روح بزرگى است با خصوصیّات خاصی که انسان منتظِر را در «افضل عبادات» وارد کرده. روح منتظر، روح انسان بصیرى است که از همه‌ی جهات به زمانه آگاه است، نه فریب زرق و برق وضع موجود را می‏خورد و نه از مقصد اصلی‌اش غافل است، خوب مى‏فهمد كه ریشه‌ی انحراف‌ها کجا است و راه درمان آن چیست.
كسى كه معنی ولایت انسان معصوم(ع) را مى‏شناسد در فهم و تحلیل مشکلات دارای تحلیلى قدسى است و به زوایایى از عالم آگاهی دارد که بقیه‌ی انسان‌ها به آن زوایا آگاهی ندارند و در نتیجه‌ی آن آگاهی از نقطه‏هاى ساكت و سطور نانوشته‌ی عالم خبر مى‏دهد. نه تنها خلأِ عدم حضور امام را به‌خوبی احساس می‌کند و در آتش فراق مى‏سوزد بلکه به‌خوبی متوجّه است که ریشه‌ی مشكلات به‌جهت غیبت امام است و مواظب است علّت‌های فرعی توجّه به علّت اصلی را در حجاب نبرد.
روح انسانِ منتظر در عین آن‌که در آتش فراق می‌سوزد، از آن جهت كه با ولىّ‏اللّه مطلق، دل‌دادگى‌ها دارد و خودِ گم گشته‌ی خود را در او مى‏یابد و در خلوت اُنس با اوست، دارای نشاط و امید خاصّی است.
درست است روح انسانِ منتظر از طولانی‌شدن غیبت ناآرام است و هیچ‌چیز نمى‏تواند او را به‌ خود جذب كند، امّا به‌جهت شناخت و آشنایی با عالم بقیة‌اللّهی در حیاتی سراسر پرمعنا و همراه با شور و امید به‌سر می‌برد.(77) این‌ها همه نصیب كسى مى‏شود كه به واقع منتظراست، با همان بصیرت‏هایى كه شخصِ منتظر باید داشته باشد. وقتى انسان جایگاه امام را در هستی شناخت دل‌دادگى‌اش شروع مى‏شود و عالَم انتظار، در او طلوع می‌کند. در آن‌عالم فقط كافى است انسان به امام نظر بیندازد، به خوبی از نور خورشیدِ وجود او که در پشت ابر غیبت پنهان است نور بگیرد.
كسی‌كه معنى زندگى حقیقی را در حیات زمینى مى‏شناسد نمى‏تواند منتظر امام عصر(عج) نباشد. آن‌كه منتظر نیست به سیاهىِ روزگار راضى است و زندگى را گم خواهد کرد زیرا زندگى در پهنه‌ی زمین، در اُنسِ با حقّ به‌سربردن است و تحت ولایت حقّ آسودن و این بدون حاكمیت ولىّ‏اللّه‏الأعظم(عج) ممكن نیست.
كسی‌كه معنى و جایگاه حیات دنیایى را نمی‌داند هر نوع زندگى كه به او پیشنهاد شود مى‏پذیرد. امّا كسی‌كه می‌داند مقصود اصلی او در حیات زمینى چیست هر چیزى نمى‏تواند او را فریب دهد. انسانى كه می‌داند زندگی زمینی برای اثبات بندگى است به‌خوبی متوجّه است اثبات بندگى با ظهور تامّ بندگى یعنى حاکمیت ولىّ‏الله امكان‌پذیر است. چنین انسانى تلاش مى‏كند تا در صحنه‌ى ولایت امام معصوم وارد شود و اگر آن ولایت موجود نبود منتظر می‌ماند، در غیر این صورت اثبات بندگى نكرده و معنى زندگىِ روى زمین را گم خواهد کرد.