تربیت
Tarbiat.Org

زیارت آل یس - نظر به مقصد جان هر انسان
اصغر طاهرزاده

امام زمان(عج)منتظر آمادگی ما هستند

سؤال: چه نوع خطرهایی امام‌زمان را تهدید می‌كند كه در دعا از خدا تقاضا می‌كنیم خدایا او را از شرّ هر ماجراجو و متجاوزی حفظ كن؟
جواب: همان خطرهایی كه الان مانع ظهور امام ‌زمان(ع) هست، و امام(ع) را تهدید می‌كنند كه نتوانند برنامه‌های خود را اجرا كنند و خطر این‌كه آن حضرت به قتل برسند و مسئولیتی كه به عهده آن حضرت است خوب انجام نگیرد. خود حضرت می‌فرمایند: پدرم به من وصیت كرده كه خود را از منظر مردم دور نگهدارم،(47) چراكه خطر آن حضرت را تهدید می‌كند. به گفتة آیت‌الله‌الهی (برادرِ علامه‌طباطبایی(ره)): «ظهور انفرادی، زمینة ظهور اجتماعی است، وگرنه اگر امّت آماده نباشند و او بیاید، همان بلایی سرشان خواهد آمد كه بر سر یازده معصوم دیگر آمد.»(48) پس ملاحظه می‌فرمایید كه آن حضرت منتظر آمادگی ما هستند، منتظر این‌كه دل‌ها و دست‌های ما آماده پذیرش و دفاع از آن حضرت شود.
چرا الآن امام‌زمان(عج)به طور معین ومشخص ظاهر نیستند؟ برای این‌كه ما این دعاها را با تمام وجود قبول نكرده‌ایم كه جزء مرام و زندگی ما شود. خطرهایی كه امام(ع) را تهدید می‌كند، همان خطرهایی است كه پیامبر(ص) را تهدید كرد، اگر پیامبر(ص) در جنگ اُحد كشته شده بودند، چه می‌شد؟ به آن حضرت ضرر نمی‌خورد، ولی مسئولیت ایشان ناقص می‌ماند و لذا با نهایت تلاش، خودشان را حفظ كردند و دو زره روی هم پوشیدند و بر عمامه‌شان كلاه خود گذاشتند، و بالأخره ماندند و ماندند تا این دین ادامه پیدا كرد و كامل شد. خود حضرت رسول‌الله(ص) در حفظ خود تلاش می‌كردند، و اگر امام ‌زمان(ع) را در همان ابتدا شهید كرده بودند، الآن بشر چه كار می‌كرد؟ پس همت من و شما را می‌‌طلبد تا آماده دفاع از امام زمانمان باشیم و از خدا بخواهیم كمك كند تا إن‌شاء‌الله آن نتایج كامل را به‌دست آوریم. در واقع با این دعاها به خدا می‌گوییم هم خود خداوند كمك كند در حفظ آن حضرت و در تحقق برنامه‌های او، و هم به ما آمادگی آن كارها را بدهد. اگر ما بخواهیم خدا كسی را حفظ كند دعا می‌كنیم، در این دعا به خدا عرض می‌كنیم كه هم خودمان آماده‌ایم از آن حضرت دفاع كنیم و هم از تو می‌خواهیم كه ماوراء توان ناقص ما، خودت آن حضرت را حفظ كن. به یك اعتبار هم در این دعاها ما نظر به جانِ جانمان انداخته‌ایم تا با خدا صحبت كنیم، كه خدایا ما ایستاده‌ایم تا از امام‌زمانمان دفاع كنیم؛ یكی از راه‌های دفاع هم همین است كه از خدا بخواهیم كه كمك كند كه امام‌زمان(ع) حفظ شود. مگر شما، امام‌خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب را دعا نمی‌كردید، تا امام(ره) توانست راه را به اینجا برساند؟ پس دعا برای امام‌ زمان(ع) كردن، زمینه می‌شود تا خداوند تدریجاً فیض خود را به مردم برساند و مردم آمادة پذیرش فیض نهایی ظهور شوند و بتوانند امام را درست بپذیرند.
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»