تربیت
Tarbiat.Org

زیارت آل یس - نظر به مقصد جان هر انسان
اصغر طاهرزاده

امام(ع) مظهر اسم هادی

﴿السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ﴾
سلام بر تو ای نور خدایی كه هر كس بخواهد هدایت شود از طریق آن نور كه در نزد تو است هدایت می‌شود!
نور امام معصوم(ع) نور هدایت به سوی خدا است، باید اوّل مقام و جایگاه امام(ع) را بشناسیم، بعد به خوبی متوجه شویم كه حیّ و حاضر و زنده و قابل ارتباط است، بعد هم این‌طور با ایشان كه در این سلام مطرح است حرف بزنیم و نظر كنیم به جنبه الهی آن حضرت كه موجب هدایت هر طالب هدایتی می‌شود، بگوییم:
ای جانِ‌جانِ‌جانان، از ما سلام برخوان



رحم آر برضعیفان، عشقِ‌تو بی‌امان است

این كار را نكنیم، چه كار كنیم؟ آیا بهترین راه توجه به حقیقت نورانی امام همین نیست كه او مظهر هدایت الهی است؟ او مقصد هستی است، مقصد جان انسان‌ها است. پس باید دل را متوجه او كرد، آن هم توجهی خاص كه در این سلام مطرح است.
خواستم توجه عزیزان را به انواع زوایایی كه باید به وجود مقدس حضرت انداخت، جلب كنم، وگرنه خود این سلام، معارفِ عالیه‌ای در نهان خود دارد كه باید در فرصت دیگر و به توفیق الهی به آن بپردازیم، همان‌طور كه علاوه بر این دعا، دعای ندبه توجه‌ خاص به وجود مقدس حضرت می‌اندازد. دعای ندبه یك دائرة‌المعارف از معارف شیعه است.
معارف شیعه خیلی عمیق است. ائمه ما(ع) می‌فرمایند: معارف ما مثل قرآن هفتصد بطن دارد، بحث امام‌زمان(ع) از آن معارف عمیق نهفته در مكتب شیعه است و نباید انتظار داشت با مباحث سطحی بتوان به آن دست یافت. خدا به من و شما توفیق دهد كه از طریق دعای عزیز ندبه؛ یكی مبانی دقیق و عمیق تشیع را به قلبمان برسانیم و از جهت دیگر علاقه و توجه خود را به مقام عظمای امام ‌زمان(ع) آن‌طور كه باید و شاید اظهار داریم.