تربیت
Tarbiat.Org

چگونگی فعلیت‌یافتن باورهای دینی
اصغر طاهرزاده

جلسه‌ی دوم

بسم الله الرحمن الرحیم
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»؛(35)
ای مؤمنان تقوای الهی پیشه کنید و در آن راستا هرکس باید بنگرد چه چیزی برای فردای خود فرستاده و باز با نگاهی دوباره تقوا پیشه کنید، تا آنچه را به دست آورده‌اید با عمقی بیشتر و حضوری شدیدتر به جان خود برسانید، خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است.
در جلسه‌ی قبل بحث این بود که در عبادات، مخصوصاً در حج و زیارت و اعتکاف، مقصد و هدف باید بالفعل‌کردن اعتقادات و باورهایمان باشد و روشن شد این کار برکات فوق‌العاده‌ای در بر دارد و لذا هر اندازه بر روی آن بمانیم تا موضوع از ابهام در آید، ارزش دارد.
وقتی از طریق به صحنه‌آوردن قلب، در مسیر به فعلیت‌درآوردن باورها قرار گرفتیم، اولاً: می‌توانیم با معتقدات خود زندگی کنیم. ثانیاً: از طریق تزکیه، رغبتِ رشد و تعالی باورها را در خود بیشتر فراهم نماییم. در حالی‌که با کوتاهی‌کردن در به فعلیت‌رساندن باورها کم‌کم قلب نسبت به باورهای خود بی‌تفاوت می‌شود و از نور آن‌ها متأثر نمی‌گردد.
مطالعه و کتاب و درس تا آنجا ما را جلو می‌برد که اولاً: متوجه استعداد «لایقِفْ»بودنِ نفس ناطقه ‌شویم. ثانیاً: نسبت به وجود حقایق عالم معنا آگاه ‌گردیم. ولی هرگز نباید از این موضوع غفلت شود که علمِ به وجود حقایق و علمِ به تجرد نفس ناطقه و بی‌کرانه بودن آن، به خودی خود موجب اتحاد نفس با حقایق عالم معنا نمی‌شود مگر آن که قلب به راه افتد، و با رفع حجاب‌ها از قلب، بتوان حقایق عالم را در منظر خود قرار داد و با آن‌ها مأنوس شد.