تربیت
Tarbiat.Org

هدف حیات زمینی آدم ملک، شیطان، هبوط
اصغر طاهرزاده

آرزوهای سرگردان

قرآن می‌فرماید: ای زنان و ای مردان هر كدامتان یك فضیلت‌هایی دارید. این فضیلت‌ها را بشناسید و در كنار هم زندگی كنید. مردان فضیلت‌هایی دارند و زنان هم فضیلت‌هایی دارند، نه آنچه كه مردان دارند همة فضیلت است و نه آنچه كه زنان دارند همة فضیلت است، بلكه كمالاتی هست كه مردان استعداد اَخذ آن‌ها را دارند و كمالاتی هم هست كه زنان ظرفیت گرفتن آن‌ها را دارند. هركدام بر اساس آن ظرفیتی كه داشتند كمالات مربوطه را گرفتند. اما در كنار هم كه آمدند فضیلت‌های متقابل‌ آنها كمك‌شان می‌كند تا كمالات در هردو جمع شود. حالا اگر جامعه‌ای پیدا شد كه دست روی كمالات مردها گذاشت و نتیجه گرفت که زنان بدترند، این جامعه شیطانی می‌شود. به همان اندازه شیطانی است كه اگر دست روی كمالات زنان بگذارد و نتیجه بگیرد که مردان بدترند.
قرآن می‌فرماید:
«وَلاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُواْ اللّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا».(87)
آنچه را به یكی از زنان یا مردان دادیم كه از آن‌جهت موجب برتری او می‌شود، دیگری آن را آرزو نكند و آن را نخواهد، برای مرد نصیبی است از آنچه كسب كرده و برای زن هم نصیبی است از آنچه كسب كرده، هركدام از شما از خداوند كمال همانی را كه نصیبش كرده‌است بخواهد و بدانید كه خداوند بر هرچیزی عالم است.
چون خداوند به هر چیزی عالم است، در نتیجه می‌داند به چه موجودی چه‌چیزی بدهد كه موجب كمالش شود. پس طبق آیة فوق كمالاتی را خدا به جنس زن داده و كمالاتی را به جنس مرد داده و می‌فرماید: آنچه را كه خداوند به دیگری داده،آرزو نكنید و كمالات یكی را ارزش بگیرید و آرزوی آن را بكنید و آن دیگری هم نباید كمالات بقیه را نادیده بگیرد و كبر پیشه كند و ریشة دشمنی‌ها را به‌پا دارد. بعد در ادامه یعنی در آیة 34 سوره نساء می‌فرماید: در راستای همین كه به بعضی كمالاتی و به بعضی دیگر كمالات دیگری را دادیم، به مردان كمالی دادیم كه به جهت آن كمال و به جهت آن‌كه خرج همسرش را بدهد، مسئول و قوام خانه باشد. قوام و مسئول زنانی باشد كه صالح و فروتن و حافظ اسرار خانوادگی‌اند. به این جهت خداوند مردان را قوام خانوادة چنین زنانی قرار داد و از این طریق خداوند حقوق زنان را حفظ كرده است. می‌فرماید: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنّ َ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِیًّا كَبِیرًا».(88)
حالا با توجه به این آیات، اگر جامعه‌ای پیدا شد و گفت زنان بهتر از مردان‌اند، به همان اندازه شیطانی است كه گفته شود مردان بهتر از زنان‌اند و منشأ كبر و دشمنی هم از همین افكار به‌وجود می‌آید. اصلاً این حرف‌ها نیست، بلكه هركس كمال خود را دارد و آن كمال را هم خدا به او داده‌است تا از آن طریق وظایفی را كه به عهده دارد بتواند درست انجام دهد و به بندگی خدا برسد، نه این‌که با طلب کمالات همدیگر، خود را گرفتار آرزوهای سرگردان کنیم.