تربیت
Tarbiat.Org

رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
اصغر طاهرزاده

جلسه سوم - ورع،گوهر اصلی ماه رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمؤمنین(ع) در آخر خطبه‌ی رسول خدا(ص) که در رابطه با ماه رمضان ایراد فرمودند از پیامبر خدا(ص) سؤالی کردند که حکایت از عطشی می‌کند که در حضرت مولی الموحدین(ع) نسبت به عالی‌ترین عمل در این ماه دارد. حضرت سؤال می‌کنند یا رسول الله: «مَا اَفْضَلُ الْاَعْمَالِ فی هَذَا الشَّهر؟» بهترین اعمال در این ماه چیست؟ از فضای سؤال به‌دست می‌آید که انسان هوشیار باید همواره در هر شرایطی بگردد ببیند بهترین کار چیست؟ وقتی فرصت نداریم همه‌ی کارهای خوبی را که در ماه مبارک رمضان آمده است انجام دهیم، پس به دنبال بهترین اعمال باشیم، هرچند هر کس بنا به ظرفیت خود باید اعمال مناسب روح و جسم خود را انتخاب کند، زیرا ممکن است یک عمل برای من طاقت فرسا باشد ولی عملی با یک درجه پایین‌تر برایم قابل تحمل باشد. در هر حال باید همّت کنیم و خود را محدود به آن عملی که برای مردم عادی توصیه می‌شود، نکنیم و در حدّ طاقت خودمان طالب افضل اعمال باشیم.
سؤال حضرت مولی الموحدین(ع) از رسول خدا(ص) نشان می‌دهد؛ هرکس باید این دغدغه را داشته باشد که در هر شرایطی با بهترین عمل بیشترین بهره را ببرد.
جوابِ وجود مقدس پیامبر(ص) با توجه به فضای حاکم بین این دو انسان معصوم ما را دعوت می‌کند تا از آن جواب استفاده‌ی اساسی بکنیم. پیامبر(ص) در جواب سؤال علی(ع) می‌فرمایند: «یَا اَبَا الْحَسَن اَفْضَلُ الْاَعْمَال فی هَذَا الشَّهر اَلوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللّه» ای اباالحسن! بالاترین اعمال در این ماه پرهیز از محارم الهی است. ملاحظه کنید در ماهی که آنقدر ظرفیت دارد که تلاوت یک آیه‌ی آن ثواب یک ختم قرآن را دارد، رسول خدا(ص) علی(ع) را به اصولی‌ترین مسیر سوق می‌دهند تا نه‌تنها از یک آیه‌ی قرآن ثواب یک ختم قرآن را نصیب خود کنند بلکه شخصیتی برای خود شکل دهند که تمام لحظات زندگی برای ایشان رجوع به حق باشد - که إن‌شاءالله با شرح واژه‌ی «ورع» این موضوع روشن می‌شود- حواسمان باشد این جمله از پیامبر خدا(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) صادر شده است، تا علی(ع) علی بماند و در عالی‌ترین افق‌های دینداری مستقر باشد به همین جهت باید بر روی این جمله خیلی حساس بود. این ورع چیست و چگونه به دست می‌آید که در ماه ضیافت الله بهترین عمل است و مسلّم بهترین نتیجه را در پی دارد؟