تربیت
Tarbiat.Org

رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
اصغر طاهرزاده

عامل سنگین‌شدن میزان

حضرت رسول(ص) در ادامه می‌فرمایند: «وَ مَنْ اَكْثَرَ فیهِ مِنَ الصّلَواةِ عَلَیَّ ثَقَّل‌اللهُ میزانَهُ یَوْمَ تَخَفُّ الْمَوازینُ» اگر كسی در این ماه بر من صلوات بفرستد، در روزی كه میزان‌ها سبك است، میزان او سنگین است.
از آن‌جایی که در قیامت فقط حق سنگین است، اگر كسی در آن عالَم میزانش سنگین بود، یعنی جانش از انوار الهی بهره‌مند است. حیف كه ما همین‌طور از این‌ دستورات، ساده می‌گذریم. فكر می‌كنیم پیامبر(ص) همین طوری این‌ها را گفته‌اند. در حالی كه باید متوجه باشیم نور وجود مقدس پیامبر(ص) همان حقیقت دنیا و آخرت ‌است و بر این اساس تمام دستوراتشان در رابطه‌ی با دنیا و آخرت ما داده می‌شود.
صلوات بر پیامبر و آل پیامبر(ص) هزاران هزار بركت دارد. روح انسان را با خدا و ملائكه الهی هماهنگ می‌كند. خداوند می‌فرماید: «اِنَّ ‌اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی‌النَّبی، یا اَیُهَاالَّذینَ آمنوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»(74) خداوند و ملائكه بر پیامبر صلوات می‌فرستند، ای مؤمنان شما هم بر او صلوات بفرستید و با تمام وجود تسلیم فرامین او باشید. صلوات بر پیامبر و آل او(ع)، یك نحوه سپاس‌گزاری از آن‌هاست كه چگونه تلاش كردند تا قلب مبارکشان دریچه‌ی رحمت بزرگ الهی به‌سوی خلق باشد و خداوند از طریق آن‌ها دینش را به ما برساند. صلوات بر پیامبر و آل او(ع) اظهار یك‌نوع وفاداری است كه با فرستادن صلوات بر آن‌ها اعلام می‌كنیم: ما دائماً نسبت به شما وفاداریم. صلوات عامل یك‌نوع ارتباط قلبی با آن ذوات مقدسه خواهد شد. و بسیاری نكات دیگر كه باید در جای دیگر مورد بررسی قرار گیرد.(75) عمده آن است كه با صلوات، رابطه‌مان را با پیامبر(ص) و اهل بیت آن حضرت(ع) حفظ كنیم و میزان خود را در قیامت سنگین نمائیم، چون قرآن می‌فرماید: «فَاَمّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ، فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیةٍ»(76) آن‌هایی در قیامت از حیات ابدیِ خود راضی‌اند كه موازینشان در آنجا سنگین باشد.
خوارزمی در مناقب از ابوعلقمه نقل کرده که روزی پیامبر(ص) نماز صبح را با ما گزارد و بعد رو به ما کرد و فرمود: «ای یاران! من دیشب عموی خود حمزه و برادرم جعفر را در خواب دیدم، از ایشان پرسیدم؛ فدایتان شوم کدام اعمال را برتر یافتید؟ گفتند: بهترین اعمال را در سه چیز یافتیم: صلوات بر شما، آب‌دادن به تشنگان و دوستیِ علی‌بن ابی‌طالب(ع)‌.
همین قدر معلوم است كه صلوات فرستادن برپیامبر(ص) یکی از عوامل رونق بخشیدن به حیات ابدی ما است و میزان‌مان را سنگین و گشایش‌هایی در زندگی قیامتی برایمان ایجاد می‌نماید.