تربیت
Tarbiat.Org

نظریه سیاسی اسلام جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

3. غرب و ادعاى دروغین دفاع از حقوق بشر

بى‌تردید غربى‌ها در تبلیغات خود انگیزه‌هاى خاصّى دارند و براى رسیدن به منافع خود و تحت سلطه در آوردن كشورهاى انقلابى و مبارز، مرتّب دم از دموكراسى و آزادى و حقوق بشر مى‌زنند و هر كس با آنها مخالف باشد، متّهم به ضدیّت با دموكراسى و عدم رعایت حقوق بشر مى‌گردد. با این كه ما شاهدیم كه هیچ عكس‌العملى در برابر استبدادى‌ترین و ضدّ مردمى‌ترین حكومت‌ها نشان نمى‌دهند؛ چون آن حكومت‌ها را تأمین‌كننده منافع و دست‌نشانده خود مى‌دانند.
بطلان و دروغ‌بودن ادعاهاى آنها آن گاه آشكار مى‌گردد كه وقتى در كشورى، بر اساس اصول دموكراسى، انتخاباتى انجام مى‌گیرد و نتیجه آن به نفع مسلمانان و اسلام‌گرایان رقم مى‌خورد و حزبى كه گرایش به اسلام دارد اكثریّت آراء را كسب مى‌كند، در كمال ناباورى انتخابات باطل مى‌گردد؛ و پس از كودتاى خشن نظامى، گروهى از نظامیان حكومت را به دست مى‌گیرند و هر روز دهها نفر از مردم بى‌گناه را مى‌كشند و مسلمانان آزادى خواه را در بند مى‌كشند. اما نه تنها این مدّعیان دروغین حقوق بشر آن حكومت را متّهم به زیر پا نهادن
( صفحه 226 )
حقوق بشر و عدم رعایت آزادى و حقوق اساسى انسانها نمى‌كنند، بلكه بسرعت آن حكومت را به رسمیت مى‌شناسند و اقدامات آن را تأیید مى‌كنند و به حمایت گسترده از آن دست مى‌زنند.
یا وقتى صیهونیست‌هاى اشغالگر سرزمین فلسطین را اشغال مى‌كنند و مردم را از خانه و كاشانه خود بیرون مى‌كنند و هزاران نفر از آنان را به قتل مى‌رسانند و میلیونها نفر را آواره سایر كشورها مى‌كنند، هیچ كدام نمى‌گوید كه رفتار آنها مخالف حقوق بشر است. بلكه دولت‌هاى قدرتمند و ابرقدرت‌ها آن دولت غاصب و اشغالگر را به رسمیّت مى‌شناسند و با این كه آن رژیم، در طول حاكمیّت غاصبانه خود، صاحبان اصلى آن سرزمین را تحت شكنجه و آزار و قتل و غارت قرار داده و مى‌دهد و خانه و كاشانه آنان را ویران مى‌كند، آنان كه دم از حقوق بشر مى‌زنند هیچ اعتراضى نمى‌كنند. تنها هر از چند گاهى سازمان ملل، در راستاى سیاست‌هاى خود و تبلیغ از آنها، بیانیه یا قطعنامه‌اى بى‌روح و غیر مؤثّر صادر مى‌كند و عملا به آن رژیم اشغالگر چراغ سبز نشان مى‌دهند كه اگر به قطعنامه‌ها عمل نكنى، هیچ مشكلى پیش نمى‌آید و برخوردى صورت نمى‌پذیرد. چه این كه ما مى‌نگریم ده‌ها قطعنامه و بیانیه علیه رژیم اشغالگر قدس تصویب شده است و آن رژیم به هیچ یك از آنها عمل نكرده است و با همه آنها مخالفت كرده، در مقابل نه تنها توبیخ و مجازات نشده، بلكه به عنوان جایزه، میلیاردها دلار كمك بلا عوض، سلاحهاى پیشرفته و فوق مدرن، زیر دریایى‌هاى اتمى و تكنولوژى ساخت سلاحهاى اتمى و كشتار جمعى در اختیار او مى‌نهند. آیا هیچ كدام از دولت‌هاى به اصطلاح مدافع حقوق بشر مى‌گوید آن رژیم كه ابتدایى‌ترین حقوق انسانها را زیر پا نهاده است و قراردادها، پیمانها و قطعنامه‌هاى بین‌المللى را به رسمیّت نمى‌شناسد و با آنها مخالفت مى‌كند، مخالف دموكراسى و حقوق بشراست؟