تربیت
Tarbiat.Org

فرزندم این چنین باید بود[جلد اول](شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه)
اصغر طاهرزاده

جلسه هشتم ـ پایداری در دین و نتایج آن

بسم‌الله‌الرحمن‌‌الرحیم
«وَ جاهِدْ فِى اللّه‏ِ حَقَّ جِهادِهِ وَ لاتَأخُذْكَ فِى اللّه‏ِ لَوْمَةُ لائِمٍ. وَ خُضِ الْغَمَراتِ لِلْحَقِّ حَیْثُ كانَ، وَ تَفَقَّهْ فِى الدّینِ، وَ عَوِّدْ نَفْسَكَ التَّصَبُّرَ عَلَى الْمَكْرُوهِ وَ نِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُّرُ فِى الْحَقِّ. وَ أَلْجِئْ نَفْسَكَ فى أُمُورِكَ كُلِّها اِلى إِلهِكَ فَإنَّكَ تُلْجِئُها اِلى كَهْفٍ حَریزٍ، وَ مانِعٍ عَزیزٍ. وَ أَخْلِصْ فِى الْمَسْألَةِ لِرَبِّكَ فَإنَّ بِیَدِهِ الْعَطاءَ وَ الْحِرْمانَ».
در راه خداى آنسان كه سزاوار او است تلاش کن و از سرزنش مردمان باك مدار و به هیچ حال در راه حق از غرقه شدن در سختى‏ها نگران مباش، در دین خدا تفقّه و تعمّق كن، و در ناگوارى‏ها خود را به شكیبایى عادت بده، چه نیكوخویى است شكیبایى در راه حق! و خود را در همه‌ی کارها به خداى بسپار كه پناهگاهى است بس استوار و نگهبانى است بس توانا و مدافعى است شكست‏ناپذیر و شکوهمند. و همه چیز را فقط از پروردگارت بخواه، زیرا اراده‌‌ی بخشیدن و نبخشیدن تنها به دست اوست.
حضرت فرمودند: فرزندم! در راه دین آن طور كه باید و شاید دین‏دارى كن و از دین‏دارىِ سرد و سست بپرهیز و در این راه از هیچ ملامت و انتقادى هراس به دل راه مده. در مقابله با گرداب‌هایی که در هر روزگاری در مقابل مسیر حق پیش می‌آید خود را مباز و خود را در راه حق به آب و آتش بزن. در دین خدا تفقّه و تعمّق كن و سعی کن گوهر اصلی دین را درک کنی تا مشغول دین تقلیدی و شعارى و سطحى نگردی.
بعضى‏ها تلاش نمی‌کنند تا در همه‌ی ابعاد دین خدا نظر ‏كنند در حالی‌که وقتی دین از طرف خداوند آمده باشد ظرفیت فوق‌العاده‌ای جهت تعمق در خود دارد. این افراد كودكانِ ساده‌ی دبستان دیندارى‏اند و با این‌كه كافر نیستند، عظمت دین را نخواهند فهمید و در نتیجه آن‌طور که شایسته است متواضعانه با دین برخورد نمی‌كنند تا همه‌ی ابعاد شخصیت زندگی خود را به دین بسپارند.
حضرت مى‏فرمایند: فرزندم! تو از آن گونه افراد باش که نهنگ‏وار، اقیانوس دین را درمی‌نوردند و به گوهرهای اصلی آن دست می‌یابند. نه این‌كه دین را مانند بركه‏اى ببینى و مانند یك ماهى ساده و خُرد به شناخت آن برکه قانع گردی، زیرا که:
ز آب خُرد ماهی خُرد خیزد

نهنگ آن به که در دریا ستیزد