تربیت
Tarbiat.Org

فرزندم این چنین باید بود[جلد اول](شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه)
اصغر طاهرزاده

یاد معاد عامل بصیرت

نكته‌ی مهم این است كه متوجه باشیم زمان، ریشه در عالم ماده دارد. زیرا همان‌طور که جناب ملا صدرا«رحمة‌الله‌علیه» در برهان حرکت جوهری ثابت کرده است ماده، عین حركت است و عین حركت موجب ایجاد زمان مى‏شود. پس هرچقدر كه به ماده نزدیك‌تر باشیم، به زمان، نزدیك‏تریم. اما خداوند در مقام ثبوت است و در ثبوت، هیچ زمانى نیست، پس هرچقدر كه به خدا نزدیك‌تر بشویم، زمان براى ما بی‌رنگ مى‏شود. این‌كه اولیاء الهی در همین دنیا قیامت را مى‏بینند و آن را حس مى‏كنند به دلیل تزكیه‏اى است كه كرده‏اند. این افراد درست در مقابل آن کسانى قرار دارند كه اسیر ماده و مادیات هستند، افرادی که اگر پیر و سالخورده هم شدند باز قیامت را دور مى‏بینند، چون اسیر بُعد و حركت و فاصله‏اند و به حضور و قرب نرسیده‏اند.
حضرت ابتدا به ما بصیرت مى‏دهند تا عالم را درست ببینیم و سپس دستور مى‏دهند چگونه عمل كنیم. اما چرا مى‏فرمایند قیامتِ خود را، یعنی جایگاه آینده‌ات را اصلاح كن؟ چرا نفرمودند همین دنیا را اصلاح کن؟ چون این دنیا، به عنوان جایگاهی که هیچ ثباتی ندارد محلی به حساب نمی‌آید در حالی‌که قیامت به عنوان عالمی که عین ثبات و قرار است، مأواى اصلى جان و روح ما است.
حضرت مى‏فرمایند؛ قیامتى فكر كن و جایگاه خود را قیامت بدان تا در فراز و نشیب‌هاى دنیا بتوانى درست موضعگیرى كنى. دنیا براى كسى كه در قیامت زندگى مى‏كند آنقدر جدّى نیست كه بتواند او را مضطرب کند و از پاى درآورد. شاید تجربه کرده‌اید چرا وقتى كه یك كالا گران مى‏شود از نظر روانى براى همه به یك اندازه گران نمى‏شود، براى كسى كه دنیا را بسیار جدى مى‏داند گران‌شدن یك كالا چنان است كه گویا بند جانش بریده شده است. كسى كه اهل دنیا شده اگر دنیا به او رو كند مغرور و متكبّر مى‏شود و اگر هم به او پشت كند دچار یأس و غم و ناراحتى مى‏گردد. اما كسى كه دنیا براى او اصل نیست، اگر دنیا به او رو كند نگران است كه چگونه از آن استفاده صحیح بكند و اگر هم به او پشت كند براى او اهمیتى ندارد. این شیطان است كه اهل دنیا را از فقر مى‏ترساند و در اهل دنیا احساس فقر دروغین ایجاد مى‏كند و قرآن نیز در این رابطه می‌فرماید: «الشَّیْطانُ یَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»(84) شیطان، شما را از فقر و تهیدستى مى‏ترساند؛ و به فحشا امر مى‏كند؛ ولى خداوند وعده‌ی «آمرزش» و «فزونى» به شما مى‏دهد؛ و خداوند، قدرتش وسیع، و به هر چیز داناست.