تربیت
Tarbiat.Org

فرزندم این چنین باید بود[جلد اول](شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه)
اصغر طاهرزاده

جلسه سوم ـ یاد خدا؛ عامل نشاط قلب

بسم‌الله‌الرحمن‌‌الرحیم
«فَاِنّى اوُصیكَ بِتَقْوَى اللّه‏ِ اَىْ بُنَىَّ وَ لُزُومِ اَمْرِهِ، وَ عِمارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ وَالاِْعْتِصامِ بِحَبْلِهِ. وَ اَىُّ سَبَبٍ اَوْثَقُ مِنْ سَبَبٍ بَیْنَكَ وَ بَیْنَ اللّه‏ِ اِنْ اَنْتَ اَخَذْتَ بِهِ؟»
«اَحْىِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ، وَ اَمِتْهُ بِالزَّهادَةِ، و قَوِّهِ بالیَقینِ، وَ نَوِّرهُ بِالْحِكْمَةِ، وَ ذَلِّلْهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ، و قَرِّرْهُ بِالْفَناءِ.»
اى فرزند عزیزم! تو را توصیه مى كنم به تقواى الهى و پیروى از فرمان او، و اینكه قلب خود را با یاد خدا آباد نگهدارى، و به ریسمان اطاعتش چنگ زنى، راستى كدام رشته‏اى را استوارتر از رشته بین خود و خدا سراغ دارى كه آن را بگیرى؟ قلبت را با موعظه زنده نگهدار، و با پارسایى بمیران، با یقین نیرویش بخش و با حكمت روشنش گردان، با یاد مرگ خوارش كن و از آن اقرار بگیر به فناشدن و میرندگی‌اش.
در ابتدا باز تأكید مى‏كنم كه عنایت داشته باشید چشم امام معصوم(ع) چشم محدود به امروز و دیروز نیست؛ چشم نگاه به نوامیس هستى است، كلِّ حیات در همه‌ی ابعادش و در همه‌ی زمان‏ها براى امام معصوم(ع) روشن است. واضح است كه اگر مهندس یک ساختمان طبق برنامه، ساختمانى را طراحى كند نگاه درستی نسبت به همه‌ی ابعاد آن ساختمان دارد و نگاه او قابل مقایسه با كسى نیست كه فقط ظاهر ساختمان را مى‏بیند و اگر چنین کسی از قسمت‏هایى از آن ساختمان بیش از حد خوشش آمد، تحلیلى مطابق نگاه تك‌بُعدى خودش ارائه مى‏دهد. حال با توجه به نگاه همه‌جانبه‌ی امام معصوم به عالم، انسان باید متوجه باشد در مواجهه با كلام امام معصوم(ع) چه كسى او را مورد خطاب قرار داده است. تأکید بنده بر این اساس است که توجه داشته باشید سخنان امام معصوم(ع) همه‌ی حقیقت است و جایگزینى براى این سخنان نداریم، حال با توجه به این اصل إن‌شاءالله‏ بتوانیم از رهنمودهای امام استفاده کنیم و به درستى زندگى نماییم.