تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زخرف
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 43. زخرف آیه 32

آیه
أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضاً سُخْرِیّاً وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ‏
ترجمه
آیا آنان رحمت پروردگارت (در مورد تعیین پیامبر) را (میان خود) تقسیم می‏کنند در حالی که ما معیشت آنان را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کرده‏ایم (تا چه رسد به اعطای مقام والای نبوّت) و درجات بعضی انسان‏ها را بر برخی دیگر برتری دادیم تا برخی از آنان برخی دیگر را به خدمت گیرند و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان می‏اندوزند بهتر است.
نکته ها
برتری یافتن برخی انسان‏ها بر دیگران دو گونه است:
- یکی برتری در ساختار جسمی، فکری و استعدادهاست که این امر سبب احساس نیاز به یکدیگر و خدمت به همدیگر است و بدین وسیله جامعه تشکیل می‏شود. انسان در این برتری نقشی ندارد. «رفعنا بعضهم فوق بعض درجات»
- نوع دیگر، برتری است که خداوند بر اساس تلاش انسان عطا می‏کند، نظیر آیه: «یرفع اللّه الّذین آمنوا منکم والّذین اوتوا العلم درجات»**مجادله، 11.*** که خداوند کسانی را که به سراغ علم و ایمان رفتند برتری می‏دهد.
وقتی معیشت انسان‏ها در دست خداست، چگونه بعضی انتظار دارند مقام نبوّت با آنان باشد و آنها تصمیم بگیرند که وحی بر چه کسی نازل شود؟
تفاوت‏هایی که میان مردم است باید سبب پیوستگی و تعاون و استخدام بعضی توسط بعضی باشد، نه سبب استثمار و فخر فروشی و تحقیر دیگران. «سُخریاً» یعنی گروهی از انسان‏ها گروه دیگر را به کار گیرد و آنها را استخدام کند.
پیام ها
1- انسان باید قدر و جایگاه خود را بداند و پا را از گلیم خود درازتر نکند. (انتخاب‏پیامبر در حوزه اراده الهی است، نه توقّع و انتظار مردم) «اهم یقسمون رحمة ربّک»
2- نبوّت، رحمت خاص الهی است. «رحمة ربّک»
3- کسی از خداوند طلبی ندارد هر چه هست لطف و رحمت اوست. «رحمة ربّک»
4- رزق فقط به دست خداست. «نحن قسمنا بینهم معیشتهم»
5 - برتری‏های جسمی و فکری سبب غرورتان نگردد زیرا همه از خداست. «نحن قسمنا - رفعنا»
6- اندیشه جامعه بی طبقه، خیالی بیش نیست. (خدای حکیم خود تفاوت‏هایی قرار داده تا مردم به یکدیگر احساس نیاز کنند و با کمک به یکدیگر در سایه اجتماع رشد کنند.) «رفعنا بعضهم فوق بعض درجات»
7- اجیر شدن و اجیر گرفتن و استخدام بعضی انسان‏ها توسط بعضی دیگر، امری مجاز و مشروع است. «لیتخذ بعضهم بعضاً سخریّاً»
8 - جامعه‏ی پایدار و اقتصاد سالم، وابسته به تعاون و بهره‏گیری از توان نیروهای مختلف انسانی است. «لیتخذ بعضهم بعضاً سخریّاً»
9- رحمت، از شئون ربوبیّت است. «رحمة ربّک»
10- وحی و رسالت را با مادیات مقایسه نکنیم. «رحمة ربّک خیر مما یجمعون»
11- برتری‏های مادی، شما را از رحمت الهی غافل نکند. «و رحمة ربّک خیر مما یجمعون»