تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره یس
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 36. یس آیه 8،7

آیه
لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَی‏ أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ‏
إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِیَ إِلَی الْأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ‏
ترجمه
به یقین فرمان (عذاب) بر بیشتر آنان سزاوار گشته است پس ایشان ایمان نمی‏آورند.
به راستی که ما در گردن‏های آنان غل‏هایی قرار دادیم، که تا چانه‏شان را می‏پوشاند در نتیجه سرهای آنان بالا مانده است (و نمی‏توانند اطراف و پیش پای خود را ببینند).
نکته ها
«اذقان» جمع «ذقن» به معنای چانه و «مقمحون» از «قمح البعیر» به معنای سر بالا کردن شتر است. یعنی همان گونه که به شتر آب عرضه می‏شود ولی او سر خود را بالا می‏برد، به این مردم نا اهل نیز حقّ ارائه می‏شود، امّا آنان سر خود را بالا گرفت و در برابر حقّ سر تعظیم فرود نمی‏آورند.
مراد از زدن غل بر گردن آنان، یا کیفر آخرت آنهاست، نظیر آیه‏ی «اذ الاغلال فی اعناقهم»**غافر، 71.***و یا مراد وجود عقاید خرافی است که همچون غل‏های سنگین بر گردنشان است، نظیر آیه 157 اعراف که می‏فرماید: «یضع عنهم اصرهم و الاغلال الّتی کانت علیهم» که از وظایف انبیا برداشتن خرافاتی است که همچون غل‏های سنگین آنان را به بند کشیده است. آری، انبیا می‏خواهند غل‏ها را بردارند ولی خود مردم نمی‏خواهند.
مراد از «القول» به قرینه آیه 13 سوره سجده که فرمود: «و لکن حقّ القول منّی لاملئنّ جهنّم من الجنّة و النّاس اجمعین»، فرمان خداوند در مورد عذاب پیروان شیطان است.
پیام ها
1- اکثر مردم غافل، به حقّ گرایش ندارند. «فهم غافلون لقد حقّ القول علی اکثرهم»
2- مخالفت اکثریّت، نباید مبلّغ و رهبر را دلسرد کند. «اکثرهم... لایؤمنون»
3- غفلت، زمینه‏ی کفر است. «فهم غافلون - فهم لا یؤمنون»
4- گرچه خداوند بر گردن کافران غل‏هایی می‏نهد، ولی زمینه‏ی آن را خودشان فراهم کرده‏اند. «لا یؤمنون انّا جعلنا فی اعناقهم اغلالاً»