تربیت
Tarbiat.Org

تهاجم فرهنگی
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

وظیفه دولت در دفاع از فرهنگ اسلامی

عمده ترین وظیفه دولت در مبارزه فرهنگی و دفاع از فرهنگ اسلامی همان ترویج روز آمد و تکنولوژیک ارزشها است.
البته ترویج ارزشهای معنوی در جامعه اسلامی به دو صورت کلّی انجام‌ می‌گیرد:
1ـ از راه بحث، مناظره و استدلال
2ـ از راه تحریک احساسات و عواطف
راه نخستین اختصاص به اندیشمندان و عالمان جامعه اسلامی دارد. که درباره هر یک از ارزشها به صورت منطقی و استدلالی به بحث بنشینند و فواید احیای هر ارزش و ضررهای بکارگیری روشهای مخالف آن را در جامعه بیان کنند. و با جمع بندی منطقی به این نتیجه برسند که باید فلان ارزش احیا شود یا با فلان شیوه غلط مبارزه گردد. اگر چه در ارائه همین راه نیز دولت با استفاده از رسانه های ارتباط جمعی‌ می‌توان نقش تعیین کننده‌ای ایفاء نماید. لکن در محتوای آن نقشی ندارد.
امّا راه دوّم همان است که امروز دستگاههای تبلیغاتی غرب برای مبارزه با ارزشهای اسلامی از آن استفاده‌ می‌کنند. زیرا، آنان ضعیف‌تر و عاجز‌تر از آن هستند که بتوانند با منطق و استدلال، ارزشهای اسلامی را تضعیف کنند. یا ارزشهای منحط خود را ترویج نمایند. بلکه آنان باشیوه های تبلیغاتی متمرکز برای ارائه عملی الگوها اهداف خود را تحقّق‌ می‌بخشند؛ یعنی آنچه را مربوط به نوشتار است، اعمّ از روزنامه ها، کتابها، نمایشنامه ها، و امثال آن، به صورتی منظّم و مسلّم به خواننده تلقین‌ می‌کنند و خواننده نیز بدون آنکه خود متوجّه شود، بی درنگ آن را‌ می‌پذیرد.
این شیوه در فیلمها بیشتر بکار گرفته‌ می‌شود: چهره قهرمان فیلم را به
﴿ صفحه 176﴾
شکلی انتخاب‌ می‌کنند که بیننده را به خود جلب کند و به او علاقه‌مند شود. تا اینکه خواه تا خواه، نسبت به صفات ظاهری و باطنی او گرایش پیدا کند.
ما باید از شیوه های تهاجمی بر ضدّ آنها استفاده کنیم همان‌گونه که آنها برای ترویج ارزشهای خود از این شیوه ها استفاده‌ می‌کنند ما نیز باید هنرمندانی پرورش دهیم که بتوانند ارزشهای اسلامی را در فیلم، نمایشنامه، کتاب، رمان، داستان و در سایر آثار هنری آنچنان زنده و ترویج کنند که بتوانند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند، نه آنکه همیشه در مقابل دشمن موضع انفعالی اتخاذ کنیم یا در نهایت، تنها از خود دفاع نمائیم.
ما باید بدانیم که فیلمهایی که با شیوه های تبلیغاتی استعماری ساخته شده برای مردم کشور ما مناسب نیست، آنها بر طبق ارزشهای انقلاب، اسلام و کشور ما فراهم نشده است. بنابر این، باید خود را برای مقابله با آنها آماده کنیم. راه مقابله، تنها این نیست که توجّه داشته باشیم که تحت تأثیر پیامهای فیلم قرار نگیریم، چه پیامهای گویا و صریح و چه پیامهای ضمنی؛ مانند شیوه رفتار، طرز پوشیدن لباس، طرز آرایش و مانند آن. بلکه اصلی ترین راه مبارزه آن است که با استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی مدرن، ارزشهای اسلامی خود را در قالب هنرمندانه ترین فیلمها، نمایشنامه ها کتاب ها، رمانها و در قالب سایر آثار هنری با استفاده از وسایل هنری و تبلیغاتی، عرضه کنیم و دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم.
در خاتمه از خداوند منّان‌ می‌خواهیم که مردم و دولت ما را در این مبارزه فرهنگی با شیطانهای انسی و جنّی پیروز گرداند و همگان را مشمول لطف و عنایت حضرت بقیة الله الاعظم (عج) قرار دهد.