تربیت
Tarbiat.Org

تهاجم فرهنگی
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ایجاد محیط گرم خانوادگی و برخورد دوستانه با جوانان، یکی از راههای مبارزه با تهاجم فرهنگی

اکنون سؤال این است که ما باید در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن چه کاری انجام دهیم؟ هر ملّتی چنین سؤالی از ما بپرسد هر کدام جوابی برای او داریم؛ اما نوبت به خودمان که‌ می‌رسد پاسخ این سؤال خودمان را نمی‌دانیم؛ یعنی نمی‌دانیم که خودمان در عمل چگونه باید رفتار کنیم. این یک درد واقعی است؛ بسیاری از افراد برای دیگران نسخه‌ می‌پیچند اما درد و درمان خود را نمی‌شناسند. از بعضی مفاسد‌ می‌توان تا حدودی جلوگیری کرد؛ مثلاً، با جوانان و نوجوانان برخوردی مناسب داشته باشیم. البته رفتار با جوانان و نوجوانان مشکلاتی دارد. تربیت آنها باید به شکلی ظریف انجام گیرد. برخورد تند و کوبنده با نوجوان صحیح نیست. باید به
﴿ صفحه 130﴾
آرامی و با نصیحت و به صورت غیر مستقیم آنها را متوجه کنیم؛ سؤال مطرح کنیم تا خود آنها متوجه پاسخ آن شوند، نه آنکه به آنها القا کنیم، خودشان را هم متوجه کنیم که چنین مشکلاتی وجود دارد، و در وجودشان انگیزه مقابله بوجود بیاید. اگر نصیحت توأم با تندی و تحمیل باشد کاری پیش نمی‌رود؛ اما اگر با مدارا و روش صحیح تعلیم و تربیت باشد با روح جوان سازگارتر است، چه پسر باشد، چه دختر؛ بخصوص اگر در سنین بلوغ هم باشند.
نوجوانان در سن بلوغ بیش از حد حساس هستند، لذا نباید با سختی با آنها برخورد کرد. آنها را هم نباید به حال خود رها کرد. صرف اینکه بگوییم بچه ها اینطور دلشان‌ می‌خواهد و ما هیچ کاری به آنها نداشته باشیم صحیح نیست. باید عاقلانه، با نرمی و با ملاطفت و منطق، بدون اعمال خشونت و درشتی سعی کنیم تا فکر آنها را به خود متوجه کنیم. این کار انجام شدنی است، لکن به حوصله نیاز دارد. باید وسایلی فراهم کرد تا دلشان خوش باشد، شاد باشند، محیط خانواده برای آنها گرم باشد و افراد خانواده با هم مهربان باشند تا داعی نداشته باشند که خود را با فیلم های ویدئو سرگرم کنند.
اما اگر در خانه محیطی خشن و تند وجود داشته باشد عصبانیت ایجاد‌ می‌شود و بچه ها از محیط خانه فراری‌ می‌شوند و به خانه همسایه و دوستان ناباب پناه‌ می‌برند و با یکدیگر در مکانهای خلوت به تماشای ویدئو‌ می‌پردازند و بدین وسیله، وقتشان را‌ می‌گذرانند. نه تنها درس نمی‌خوانند، بلکه آلودگی اخلاقی هم پیدا‌ می‌کنند. اما اگر محیط خانه محیطی گرم و سالم باشد بچه ها جذب‌ می‌شوند و دوست دارند که در کنار پدر، مادر، خواهر و برادر خود بنشینند و با آنها انس بگیرند و کمتر تمایل
﴿ صفحه 131﴾
به کار خلاف پیدا‌ می‌کنند. اگر مقداری هم انگیزه کار گناه در آنها پیدا شود‌ می‌توان با استدلال، ملاطفت و منطق آنها را متوجه ساخت.
سعی کنید دوستان خوبی برای بچه هایتان پیدا کنید. مهمترین عاملی که ممکن است انسان را اصلاح یا فاسد کند رفیق است. اگر انسان، چه پسر و چه دختر رفیق خوب داشته باشد نیمی از مشکلات زندگیش حل‌ می‌شود، بلکه حتی بیش از آن.