تربیت
Tarbiat.Org

تهاجم فرهنگی
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

حفظ باورها و ارزشهای اسلامی با احیای جلسات مذهبی، یکی از راههای مقابله با هجوم فرهنگی

باز هم توصیه‌ می‌کنم که این یک وظیفه متعیّن برای همه ماست. من هیچ کس را سراغ ندارم که از این واجب مستثنی باشد. باید به تشکیل مجالس مذهبی در سطوح گوناگون اهتمام داشته باشیم. باورها و ارزشهای اسلامی، دو رکن فرهنگ است. بقیه چیزها در حکم شاخ و برگ هستند. در این بین، آداب و رسوم محلّی از اعراب ندارند. این دو را باید حفظ کرد. آیا حفظ رسوم محلی، آوازها و لباسهای محلی و امثال اینها به معنای حفظ انقلاب و اسلام است؟ بدیهی است که چنین نیست. البته در
﴿ صفحه 128﴾
این نقش اصلی مبارزه بر عهده روحانیت است؛ پس از آن سایر قشرهای تحصیل کرده و روشنفکر و سپس بقیه اقشار جامعه. هیچ کس هم از این مبارزه مستثنی نیست. هر جلسه مذهبی که بینش ما را نسبت به اسلام و ارزشهای آن اندکی بالاتر ببرد یا دست کم، در همین حدی که هست نگه‌ می‌دارد واجب است در آن شرکت جوییم.
ما‌ می‌بینیم که هر روز باورها و ارزشهای اسلامی کم رنگ تر‌ می‌شود و تنزل‌ می‌کند. اگر این سیر نزولی همچنان ادامه پیدا کند به کجا‌ می‌انجامد؟ جلوگیری از این مشکل، از راه فکری امکان پذیر است: باید اعتقادات تقویت شود و جوانان به این راه ایمان پیدا کنند، نه آنکه تصور کنند که این هم یک راهی است، این هم یک نوع گرایشی است. این ارمغان غرب است که فکر‌ می‌کنیم برخی انسانها دین دارند و برخی دیگر اخلاق؛ بعضی بر اساس دین کار‌ می‌کنند و بعضی بر اساس اخلاق و بینگاریم که همانند آنها بعضی دیگر هم براساس آداب و رسوم کار‌ می‌کنند؛ یعنی در بعضی جاها سنتهای دینی حاکم است، در بعضی جاها هم سنتهای اجتماعی. در بعضی جاها هم اصلا نباید به سنت اعتماد کرد، چه دینی باشد و چه اجتماعی، بلکه باید به فکر بدعت و نوآوری بود و سنت شکنی کرد، باید همه چیز را به دور ریخت، چه دین باشد و چه ملّیت. این قبیل افکار غربی ابتدا در دانشگاه مطرح‌ می‌شود، سپس موج آن سایر اقشار را نیز فرا‌ می‌گیرد.
در مقابل این افکار، ما باید سعی کنیم که باورهای دینی را تقویت کنیم، نگذاریم شک به دلهای جوانان و فرزندان عزیز ما راه پیدا کند. در مقام عمل هم، سعی کنیم ارزشهای اسلامی را احیا نماییم. خداوند بر طول عمر، بر عزت، سلامت و توفیقات رهبر عزیزمان بیفزاید که عنایت
﴿ صفحه 129﴾
خاصی به احیای ارزشهای اسلامی دارند و خطر هجوم فرهنگی را بیش از همه درک‌ می‌کنند و برای دفع آن از همه یاری‌ می‌طلبند. متأسفانه ایشان یاوران خوبی نمی‌یابند. ما یاوران خوبی برای او نیستیم و در این مرحله بخوبی امتحان نمی‌دهیم. جوانان ما در میدان جنگ از امتحانات خود سربلند بیرون آمدند؛ اما در میدن جهاد فرهنگی تاکنون به پیروزی نرسیده ایم. امیدوارم از این پس، بیشتر هوشیار باشیم و به این خطر بیشتر توجه کنیم. همان عزیزانی که جان خود را در جبهه جنگ بر کف گرفتند و به اسلام عزیز تقدیم کردند امروز هم وقت و فکر خود را در طبق اخلاص بگذارند و در راه حفظ ارزشها و باورهای اسلامی صرف کنند و در راه حفظ ارزشها و باورهای اسلامی تلاش نمایند. وفّقنا اللّه و ایّاکم، ان شاء الله.